Informacja o środowisku

Decyzja środowiskowa dla inwestycji: przebudowa drogi powiatowej nr 2718G Starogard Gd. – Rywałd – Klonówka – granica powiatu.

 

                                                                                                                                Starogard Gdański 03.11.2016 r.

 

DECYZJA

o środowiskowych uwarunkowaniach

 

 

Na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2, art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust.1 pkt 4,  art. 84 ust. 1, 85 ust.1, ust.2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2016, poz. 353 ze zmianami), zgodnie z § 3 ust.2 pkt 2 w związku z § 3 ust.1 pkt 60 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 71) oraz na podstawie art. 104 ustawy Kodeks Postępowania Administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 23),

 

Po rozpatrzeniu wniosku Powiatowego Zarządu Dróg w Starogardzie Gd., reprezentowanego przez pełnomocnika: Pana Jerzego Wiśniewskiego – Zakład P.U.H. „DRO-BUD”, ul. Fr. Bartosza 12, 77-400 Złotów, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

 

Stwierdzam

 

brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn.

 

Przebudowa drogi powiatowej nr 2718G Starogard Gd. – Rywałd – Klonówka – granica powiatu.”

  

Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

Uzasadnienie

 

   Dnia 25.05.2016 r. Powiatowy Zarządu Dróg w Starogardzie Gd., reprezentowany przez pełnomocnika: Pana Jerzego Wiśniewskiego – Zakład P.U.H. „DRO-BUD”, ul. Fr. Bartosza 12, 77-400 Złotów wystąpił z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla wymienionego w treści decyzji przedsięwzięcia. Do wniosku wnioskodawca załączył:

  • kartę informacyjną przedsięwzięcia,
  • poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej z zaznaczonym przebiegiem granic terenu, którego dotyczy wniosek oraz obejmującej obszar, na którym będzie oddziaływać przedsięwzięcie,
  • Upoważnienie dla p. Jerzego Wiśniewskiego – do reprezentowania Powiatowego Zarządu Dróg w Starogardzie Gdańskim.

 

Biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizacje przedsięwzięcia, organem właściwym do wydania decyzji w niniejszej sprawie jest zgodnie z art. 75 ust. 1 pkt. 4 ustawy dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Wójt Gminy Starogard Gdański.

 

Przedsięwzięcie objęte wnioskiem, zgodnie z § 3 ust.2 pkt 2 w związku z § 3 ust.1 pkt 60 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, kwalifikowane jest jako: „drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 31 i 32 oraz obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg oraz obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.” oraz „przedsięwzięcia polegające na rozbudowie, przebudowie lub montażu realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia wymienionego w ust. 1, z wyłączeniem przypadków, w których ulegająca zmianie lub powstająca w wyniku rozbudowy, przebudowy lub montażu część realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia nie osiąga progów określonych w ust. 1, o ile progi te zostały określone.” W związku z powyższym, na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, realizacja przedsięwzięcia wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

Stosownie do treści art. 59 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy realizacja planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, jeżeli obowiązek przeprowadzenia tej oceny został stwierdzony na podstawie art. 63 ust. 1. W myśl przywołanego wyżej przepisu oraz art. 64 ust. 1 ww. ustawy, obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko stwierdza, w drodze postanowienia organ właściwy do wydana decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, uwzględniając łącznie uwarunkowania określone w art. 63 ust. 1 po zasięgnięciu opinii:

1) Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska;

2) Pomorski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Gdańsku.

Postanowienie wydaje się również, jeżeli organ nie stwierdzi potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

 

W okolicznościach faktycznych niniejszej sprawy, na podstawie karty informacyjnej przedsięwzięcia, ustalono, że przedsięwzięcie z uwagi na jego rodzaj, skalę oraz lokalizację nie będzie oddziaływać na obszar Natura 2000.

 

Urząd Gminy Starogard Gd. dnia 27.06.2016 r. zawiadomił o wszczęciu postępowania administracyjnego znak: PPN.6220.3.1.2016.MA. Zawiadomienie zostało opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Starogard Gd. oraz w publicznie dostępnym wykazie danych zawierających informacje o środowisku i jego ochronie (www.ekoportal.pl.) pod numerem 242/2016. Po zawiadomieniu nie wpłynęły żadne uwagi oraz wnioski.

 

Działając na podstawie art. 64 ust. 1 Wójt Gminy Starogard Gdański pismami znak PPN.6220.3.2.2015.MA z dnia 27.06.2016 r. zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Starogardzie Gd. z prośbą o przedstawienie opinii w przedmiocie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.

 

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny pismem z dnia 30.06.2016 r. (data wpływu 05.07.2016 r.) znak: SE.VII/471/31/AL/16 poinformował, iż państwowy wojewódzki inspektor sanitarny jest organem właściwym w stosunku do podmiotów, dla których powiat jest organem założycielskim lub organem prowadzącym, lub w których powiat jest podmiotem dominującym, przekazując tym samym wniosek Pomorskiemu Państwowemu Wojewódzkiemu Inspektorowi Sanitarnemu w Gdańsku.  

 

Pomorski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Gdańsku pismem znak: ONS.9022.5.26.2016.AS z dnia 08.07.2016 r. (data wpływu: 15.07.2016 r.) wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie wymaga się przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

 

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska pismem z dnia 15.07.2016 r. (data wpływu 22.07.2016 r.) znak: RDOŚ-Gd-WOO.4240.382.2016.MS.2 wezwał Inwestora do uzupełnienia karty informacyjnej przedsięwzięcia. Inwestor w dniu 24.08.2016 r. przedłożył uzupełnienie karty informacyjnej przedsięwzięcia w tut. urzędzie.

 

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku postanowieniem znak RDOŚ-Gd-WOO.4240.382.2016.MS/EG.3 z dnia 13.09.2016 r. (data wpływu 19.09.2016 r.) wyraził opinię o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.

 

Biorąc pod uwagę w/w opinie Wójt Gminy Starogard Gdański wydał dnia 10.10.2016 r. postanowienie nr PPN.6220.3.5.2016.MA o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanej inwestycji. Informacja o ww. postanowieniu została umieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych zawierających informacje o środowisku i jego ochronie (www.ekoportal.pl) pod numerem: 385/2016. Dnia 10.10.2016 r. strony zostały zawiadomione o zakończeniu postępowania oraz możliwości zapoznania się i wypowiedzenia co do zebranych dowodów i materiałów. Po zawiadomieniu nie wpłynęły żadne uwagi.

 

Przy stwierdzaniu braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko tut. Urząd przeanalizował uwarunkowania inwestycji, zgodnie z art. 63 ust. 1 w/w ustawy:

 

  1. Rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:

 

a)      Skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji

 

Planowane przedsięwzięcie polega na odnowie istniejącej nawierzchni drogi powiatowej na odcinku ok. 6,594 km (35078,55 m2). Zakres przebudowy obejmuje: wyrównanie profilu drogi betonem asfaltowym w ilości 50kg/m2, wykonanie warstwy ścieralnej z mieszanki Slury Seal o grubości 2 cm, wybudowanie zatok autobusowych (183 m3), wykonanie chodnika o nawierzchni z betonu asfaltowego (2648,45 m2) i kostki betonowej (555,20 m2), wykonanie wyniesionych przejść dla pieszych (93 m2) oraz zjazdów do posesji (103 m2).

Obszar planowanego przedsięwzięcia zlokalizowany jest w gminie Starogard Gdański na terenie działek nr: 42, 152 obręb Rywałd oraz 151, 77, 79, 80/3, 81, 86/2, 141/4, 162/2, 162/10, 162/13 obręb Klonówka. Planowana do przebudowy droga powiatowa nr 2718G stanowi połączenie drogi krajowej nr 22 w Starogardzie Gd. z drogą wojewódzką nr 229 w miejscowości Pelplin. Przedmiotowy pas drogowy jest już zagospodarowany i na całym odcinku użytkowany jako ciąg komunikacyjny dla ruchu pojazdów samochodowych. Teren przyległy do pasa drogowego użytkowany jest jako zabudowa mieszkaniowa w miejscowości Rywałd i Klonówka. Na odcinkach poza miejscowościami, Droga powiatowa przebiega przez tereny rolnicze z zabudową siedliskową.

 

b)     Powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na którym oddziaływać będzie inwestycja

 

Kumulacja oddziaływań przedsięwzięcia ogranicza się do obszaru przewidzianego do realizacji inwestycji. Nie przewiduje się szkodliwego wpływu projektowanej inwestycji na glebę i szatę roślinną. Teren, poza projektowanym pasem drogowym, sąsiadujący z inwestycją pozostanie nienaruszony, niezależnie od intensywności działań inwestycyjnych. Wyklucza się jakiekolwiek oddziaływanie fazy budowy na zdrowie najbliższych mieszkańców. Występująca uciążliwość związana może być ze zwiększonym ruchem samochodów dostawczych oraz pracą urządzeń mechanicznych. Hałas i pylenie będzie uciążliwe głównie dla pracowników wykonujących prace ziemne, montażowe i instalacyjne.

 

c)      Wykorzystania zasobów naturalnych

 

Droga

a/ mieszanka asfaltowa Slary Seal – 1.772,00 Mg,

b/ mieszanka asfaltowa AC11W – 2.233,00 Mg,

c/ kruszywo naturalne łamane 0/31,5 mm – 778,00 m3,

d/ kostka betonowa grub. 8 cm – 763,00 m2,

e/ kostka granitowa grub. 16 cm – 185,00 m2,

f/ krawężnik betonowy 15x30 – 1.794,00 mb,

g/ opornik betonowy 8x30 – 1.767,00 mb,

h/ beton B-20 – 161,75 m3,

i/ beton B-15 – 66,25 m3,

Inne materiały

a/ woda – 300,00 m3,

b/ energia elektryczna – nie przewiduje się użycia,

c/ paliwa – 2.100,00 litrów.

 

d)     Emisja i występowanie innych uciążliwości   

 

Rozwiązania techniczne i technologiczne mające na celu, że oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia nie przekroczy standardów jakości środowiska poza granicami terenu, do którego inwestor posiada tytuł prawny lub nie spowoduje uciążliwości, tam gdzie tych standardów nie ustalono:

Oddziaływanie na środowisko gruntowo-wodne

-      Zakaz napraw maszyn budowlanych na terenie inwestycji, mogące skutkować przypadkowymi wyciekami paliwa lub olejów.

-      Wydzielenie utwardzonego miejsca do tankowania maszyn budowlanych lub prowadzenie tej operacji poza terenem inwestycji.

-      Zastosowanie szczelnych, przenośnych toalet dla pracowników firm budowlanych, obsługiwanych przez firmy zewnętrzne.

-      Podczas prac przebudowy Inwestor będzie stosował bezpieczne dla środowiska materiały i technologie, wykluczając ewentualne zanieczyszczenie rzeki Wierzycy.

Oddziaływanie na jakość powietrza

-      Ograniczanie pylenia poprzez stosowanie plandek, osłon i silosów dla magazynowania materiałów pylących.

-      Korzystanie wyłącznie z maszyn i urządzeń budowlanych w dobrym stanie technicznym.

-      Eliminowanie pracy maszyn i urządzeń budowlanych na biegu jałowym.

Ochrona przed nadmiernym hałasem i wibracjami

-      Eliminowanie pracy maszyn i urządzeń budowlanych na biegu jałowym.

-      Prace budowlane powodujące znaczną emisję hałasu i wibracji będą prowadzone wyłącznie w porze najmniej wrażliwej, tj. w godzinach 6-22.

-      Korzystanie wyłącznie z maszyn i urządzeń budowlanych w dobrym stanie technicznym.

Gospodarka wodno-ściekowa

-      Zastosowanie szczelnych, przenośnych toalet dla pracowników firm budowlanych, obsługiwanych przez firmy zewnętrzne.

Gospodarowanie odpadami

-      W trakcie budowy odpady będą magazynowane selektywnie w sposób adekwatny do ich ilości i rodzaju – w oznakowanych pojemnikach lub kontenerach (i szczelnych w przypadku odpadów niebezpiecznych) lub luzem, w miejscach nie kolidujących z pracami budowlanymi.

-      Przekazywanie odpadów jedynie podmiotom, posiadającym niezbędne zezwolenia.

Ochrona fauny i flory oraz zdrowia i życia ludzi

-      Zabezpieczenie drzew rosnących w rejonie inwestycji, nie przeznaczonych do wycinki, w następujący sposób:

  • drzewa będą zabezpieczone poprzez odeskowanie, a wszelkie prace prowadzone będą ze szczególną ostrożnością, aby nie spowodować uszkodzenia systemów korzeniowych;
  • zachowanie szczególnej ostrożności przy manewrowaniu, zwłaszcza pojazdami przewożącymi elementy wielkogabarytowe;
  • zakaz magazynowania materiałów budowlanych lub odpadów w zasięgu koron drzew.

-       Plac budowy i jego zaplecze (w tym składy materiałów) należy zlokalizować z uwzględnieniem zasady minimalizacji zajęcia terenu i przekształcenia jego powierzchni, a po zakończeniu prac przeprowadzić jego rekultywację.

-       Zakaz utwardzania powierzchni gruzem z uwagi na możliwość zawleczenia gatunków obcych i/lub ekspansywnych. Należy stosować materiały do tego przeznaczone: żwir, piasek o różnej granulacji, kamienie.

-       Po zakończeniu etapu realizacji inwestycji i uporządkowaniu placu budowy, należy wykluczyć wprowadzanie obcych gatunków drzew i krzewów. Wprowadzać jedynie krajowe, lokalnie występujące gatunki drzew i krzewów.

 

e)      Ryzyko wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii

 

Z uwagi na specyfikę inwestycji nie przewiduje się, aby realizacja, czy eksploatacja przyczyniły się do wystąpienia znaczących awarii mogących oddziaływać na zdrowie ludzi oraz środowisko naturalne.

 

  1. Usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – uwzględniające:

 

a)      Obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych

 

Planowana inwestycja nie jest usytuowana na ww. obszarach.

 

b)     Obszary wybrzeży

 

Planowana inwestycja nie jest usytuowana na ww. obszarach.

 

c)      Obszary górskie lub leśne

 

Teren przyległy do pasa drogowego przedmiotowej inwestycji stanowi w większości teren rolniczy jak również teren zabudowy zagrodowej, mieszkaniowo - usługowej oraz teren leśny.

 

d)     Obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych

 

Teren planowanej inwestycji znajduje się w regionie wodnym Dolnej Wisły, w obrębie jednolitych części wód powierzchniowych (JCWP) o kodach:

- PLRW20001929899 – Wierzyca od Małej Wierzycy do Wietcisy (silnie zmieniona część wód o stanie złym, zagrożona nieosiągnięciem celów środowiskowych),

- PLR20002029879 – Węgiermuca od dopł. z Wysokiej (naturalna część wód o stanie złym, zagrożona),

- PLLW20706 – Zduńskie (naturalna część wód o stanie dobrym, niezagrożona).

Przedmiotowa inwestycja znajduje się w obrębie jednolitych części wód podziemnych:

- JCWPd 13 – PLGW240013 (stan ilościowy i jakościowy określony jako dobry, niezagrożona nieosiągnięciem celów środowiskowych),

- JCWPd 30 – PLGW240030 (stan ilościowy i jakościowy określony jako dobry, niezagrożona nieosiągnięciem celów środowiskowych).

 

e)      Obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody

 

Przedmiotowa inwestycja położona jest poza obszarami europejskiej sieci Natura 2000 oraz poza pozostałymi obszarami objętymi ochroną na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r., Nr 151, poz. 1220 ze zm.)

Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są:

- ok. 4 km na północny wschód „Waćmierz” PLH220031,

- ok. 4,5 km na zachód „Dolina Wierzycy” PLH 220094,

- ok. 3,0 km na północny wschód „Grądy nad Jeziorami Zduńskim i Szpęgawskim” PLH220067.

Inne najbliżej położone obszary chronione, objęte ochroną na podstawie przepisów ww. ustawy to leżący w odległości 7,5 km Obszar Chronionego Krajobrazu Doliny Wierzycy.

Lokalizacja inwestycji poza granicami obszarów Natura 2000, wyklucza możliwość utraty powierzchni i fragmentacji siedlisk przyrodniczych stanowiących przedmiot ochrony w ich granicach. Mając na uwadze położenie geograficzne oraz skalę i charakter przedsięwzięcia, nie ma podstaw przypuszczać, aby realizacja inwestycji mogła również spowodować modyfikację warunków ekologicznych ostoi, tym samym: pogorszenie stanu siedlisk przyrodniczych lub siedlisk gatunków roślin i zwierząt, dla których ochrony zostały wyznaczone ww. obszary Natura 2000.

 

f)      Obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone

 

Planowana inwestycja nie jest usytuowana na ww. obszarach.

 

g)      Obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne

 

Zasięg przedmiotowej inwestycji nie obejmuje obszarów o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.

 

h)     Gęstość zaludnienia

 

Planowana inwestycja przebiega przez teren rozproszonej zabudowy zagrodowej, teren rolniczy oraz usługowo - mieszkalny. Gęstość zaludnienia w analizowanym terenie nie jest wysoka.

 

i)       Obszary przylegające do jezior

 

Planowana inwestycja nie jest usytuowana na ww. obszarach. Planowane przedsięwzięcia położone jest poza zlewnią bezpośrednią jezior i chronionych siedlisk wodnych. Najbliżej położone jest  jezioro Szpęgawskie, znajdujące się w odległości ok. 0,4 km N od planowanego przedsięwzięcia.

 

j)       Uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej

 

Zasięg przedmiotowej inwestycji nie obejmuje obszarów podlegających ochronie uzdrowiskowej.

 

  1. Rodzaj i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych w pkt 1 i 2, wynikające z:

 

a)       Zasięgu oddziaływania – obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać

 

Planowana inwestycja przebiega zarówno przez tereny rolnicze - niezabudowane jak i zabudowane – głównie o charakterze zabudowy zagrodowej, jednorodzinnej jak i usługowej. Teren przyległy do pasa drogowego na odcinku w terenie niezabudowanym ma charakter głównie rolniczy. Powstający hałas na etapie realizacji inwestycji może stwarzać uciążliwość głównie dla ludności zamieszkującej najbliżej terenu budowy.

 

b)       Transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze

 

Obszar oddziaływania przedsięwzięcia na etapie jego realizacji nie będzie wykraczał poza granice gminy Starogard Gdański. Poziom i rodzaj zanieczyszczeń oraz zastosowane rozwiązania techniczne umożliwiają zminimalizowanie oddziaływań w granicach działek objętych planowaną inwestycją. Oddziaływanie transgraniczne wiąże się ze zjawiskiem migracji zanieczyszczeń z terenu danego kraju na obszar innych państw. Emitowane zanieczyszczenia przenoszone są główne z masami powietrza i wodami płynącymi. Z uwagi na niewielki zakres oddziaływania przedsięwzięcia oraz znaczne oddalenie od granic państwa, nie stwierdza się transgranicznego oddziaływania na środowisko planowanej inwestycji, na etapie jej realizacji i eksploatacji i ewentualnej likwidacji.

 

c)       Wielkości i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej

 

Planowana inwestycja nie wpływa na zmianę (pogorszenie) klimatu akustycznego, wręcz zostanie on poprawiony w fazie eksploatacji. Jedynie w fazie realizacji inwestycji nastąpi zwiększenie natężenia hałasu i wibracji, jednak ze względu na znikomy, lokalny i przejściowy jego charakter, można uznać ten wpływ za nieszkodliwy.

Nie przewiduje się szkodliwego wpływu projektowanej inwestycji na glebę i szatę roślinną. Teren, poza projektowanym pasem drogowym, sąsiadujący z inwestycją pozostanie nienaruszony, niezależnie od intensywności działań inwestycyjnych.  Wyklucza się jakiekolwiek oddziaływanie fazy budowy na zdrowie najbliższych mieszkańców. Występująca uciążliwość związana może być ze zwiększonym ruchem samochodów dostawczych oraz pracą urządzeń mechanicznych. Hałas i pylenie będzie uciążliwe głównie dla pracowników wykonujących prace ziemne, montażowe i instalacyjne. Uciążliwości te będą ograniczone poprzez stosowanie zabezpieczeń wynikających z przepisów BHP i organizacji robót.

Istniejąca droga na całym odcinku, objętym inwestycją, posiada bardzo nierówną nawierzchnię. Liczne zapadnięcia, wyboje, dziury znacznie utrudniają ruch, stwarzają realne zagrożenie zdrowia i życie użytkowników drogi. Powierzchnia drogi jest nierówna i zdeformowana, a spadki są nieregularne. Zły stan nawierzchni niekorzystnie wpływa również na komfort jazdy i walory estetyczne obszarów, przez które droga przebiega.

 

d)       Prawdopodobieństwa oddziaływań

 

Głównym źródłem emisji zanieczyszczeń do powietrza będą maszyny budowlane i środki transportu wykorzystywane w pracach budowlanych oraz przygotowanie i rozkładanie mieszanek asfaltowych. Emisja ta będzie miała charakter krótkotrwały i przemijający.

W okresie eksploatacji drogi wystąpić mogą emisje związane z ewentualnym odprowadzaniem wód opadowych i roztopowych do wód powierzchniowych lub gruntu. Jednak, z uwagi na rodzaj powierzchni, z której pochodzą oraz przyjęte rozwiązania techniczne omówionych wcześniej środków zapobiegawczych należy uznać, iż podczas realizacji i eksploatacji inwestycji wypracowane zostaną rozwiązania powodujące, iż inwestycja nie będzie oddziaływała niekorzystnie na środowisko w omawianym zakresie.

Eksploatacja drogi nie spowoduje przekroczenia standardów emisyjnych w zakresie emisji zanieczyszczeń komunikacyjnych do powietrza. Wielkość emisji substancji gazowych uzależniona jest od ilości i rodzaju pojazdów ich stanu technicznego, pojemności silnika, ilości zużywanego paliwa, jakości i rodzaju używanego paliwa, prędkości jazdy, stopnia rozgrzania silnika. Drugą grupą emisji komunikacyjnych są pyły powstające w wyniku tarcia i zużywania się elementów pojazdów i podwozia. Ponieważ dominują wśród nich frakcje nielotne, rozpraszane w bliskości źródła powstawania, pomija się ich wpływ na stan powietrza atmosferycznego.

Na terenie objętym opracowaniem znajdują się liniowe źródła emisji  niezorganizowanej czyli ruch przyjeżdżających samochodów. Ruch tych pojazdów odbywać się będzie głównie w porze dziennej.

Mogą wystąpić utrudnienia w ruchu drogowym związane z wykonywaniem robót budowlanych, transportem materiałów. Co może posiadać pewien niekorzystny wpływ, związany z typowym funkcjonowaniem placu budowy. Objawi się on nieznacznie zwiększoną emisją zanieczyszczeń pyłowych i gazowych oraz poziomu hałasu. Oddziaływania te jednak kwalifikuje się do oddziaływań chwilowych, krótkotrwałych i są przejściowe. W związku z tym nie mogą one trwale oddziaływać na środowisko i zdrowie ludzi.

 

e)       Czas trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania.

 

Faza realizacji inwestycji związana jest z jednokrotnym wytworzeniem pewnego rodzaju odpadów. Przewiduje się że w okresie tym zostaną wytworzone odpady takie jak:

• ziemia z wykopów,

• materiały z rozbiórki istniejących nawierzchni,

• gruz

• elementy infrastruktury naziemnej i podziemnej,

• odpady opakowaniowe.

Grunt pozyskany z wykopów może być wykorzystany do wbudowania w nasyp. Każdorazowo o możliwości wbudowania takiego gruntu zdecyduje inspektor nadzoru. Nadmiar gruntu pozyskanego z wykopu oraz ten który nie nadaje się do ponownego wbudowania w nasyp należy wywieźć lub zagospodarować w obrębie placu budowy, zgodnie z ustawą o odpadach i ustawą o ochronie środowiska. Wykonawca robót jest zobowiązany do uwzględnienia ochrony środowiska na obszarze prowadzenia prac, w tym do ochrony gleby.

Roboty budowlane będą prowadzone w sposób niedopuszczający do zanieczyszczenia gleby, ziemi i wód. Jeżeli w trakcie robót dojdzie do zanieczyszczenia gleby lub ziemi, które przekroczą standardy jakości gleby i ziemi, o których mowa w ustawie o ochronie środowiska, postępowanie z takimi wydobytymi masami ziemnymi będzie zgodne z przepisami ustawy o odpadach. Przy czym, gleby i ziemi nie uznaje się za zanieczyszczone, jeżeli zanieczyszczenie spowodowały substancje pochodzenia naturalnego.

 

W toku postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne uwagi, protesty lub wnioski dotyczące planowanej inwestycji.

 

Podsumowując należy stwierdzić, iż realizacja planowanego przedsięwzięcia z racji jej charakteru nie pociągnie za sobą zagrożeń, tym bardziej znaczących oddziaływań na obszary podlegające ochronie przyrody.

 

Informację o wydaniu niniejszej decyzji i możliwości zapoznania się z jej treścią oraz z dokumentacją sprawy podaje się do publicznej wiadomości oraz zamieszcza się ją w publicznie dostępnym wykazie danych.

 

Pouczenie:

 

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku za pośrednictwem Wójta Gminy Starogard Gdański w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.

 

Odwołanie od decyzji powinno zawierać zarzuty odnoszące się do decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

 

Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 1 pkt. 1 – 22. Złożenie wniosku powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Termin ten może ulec wydłużeniu do 10 lat, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, lub podmiot na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali stanowisko organu wydającego decyzję, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz, że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Do zmiany decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach stosuje się odpowiednio przepisy o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 03.11.2016 r.
Dokument wytworzony przez: Wydział Planowania Przestrzennego i Nieruchomości
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Monika Adamowska
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 07 listopada 2016 08:48
Dokument wprowadzony do BIP przez: Monika Adamowska
Ilość wyświetleń: 5723
07 listopada 2016 08:49 (Monika Adamowska) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
07 listopada 2016 08:48 (Monika Adamowska) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
07 listopada 2016 08:48 (Monika Adamowska) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany