PPN.6220.6.3.2016.MA Starogard Gdański, 05.12.2016 r.
POSTANOWIENIE
Zgodnie z art. 63 ust. 1, 2 i art. 64 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 r., poz. 353 ze zm.) oraz § 3 ust. 1 pkt 60 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016 r. poz. 71) w związku z art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks Postępowania Administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 23 ze zm.)
WÓJT GMINY STAROGARD GDAŃSKI
po rozpatrzeniu wniosku Gminy Starogard Gdański, reprezentowanej przez pełnomocnika: Panią Angelikę Elas - Bińczyk – Pracownia Projektowa ELBI, ul. 1 Maja 12/20, 75-800 Koszalin, dotyczącego uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pod nazwą:
Budowie dróg wraz z infrastrukturą na ul. Osiedle Witosa, ul. Jarzębinowa, Leszczynowa, Kasztanowa, Akacjowa, Głogowa, Kalinowa, Jaśminowa.
po uzyskaniu postanowienia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku w zakresie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Starogardzie Gd.
postanawia:
stwierdzić, że dla wyżej wymienionego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Uzasadnienie
Dnia 10.08.2016 r. Gmina Starogard Gdański, reprezentowana przez pełnomocnika: Panią Angelikę Elas - Bińczyk – Pracownia Projektowa ELBI, ul. 1 Maja 12/20, 75-800 Koszalin, wystąpiła z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: budowa dróg wraz z infrastrukturą na osiedlu Witosa, ul. Jarzębinowa, Leszczynowa, Kasztanowa, Akacjowa, Głogowa, Kalinowa, Jaśminowa.
Pismem z dnia 31.06.2016 r., nr: PPN.6220.6.1.2016.MA Wójt Gminy Starogard Gd. wszczął postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla w/w inwestycji.
Planowana inwestycja została zaliczona do przedsięwzięć, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko może być wymagane, zgodnie z § 3 ust.1 pkt 60 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016 r. poz. 71).
Pismem z dnia 01.09.2016 r., nr: PPN.6220.6.2.2016.MA Wójt Gminy Starogard Gd. zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Starogardzie Gd. o wydanie stosownych opinii. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku postanowieniem z dnia 27.09.2016 r. (data wpływu 29.09.2016 r.), znak RDOŚ-Gd-WOO.4240.516.2016.MŚB.1 wydał postanowienie o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla w/w przedsięwzięcia. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Starogardzie Gdańskim opinią z dnia 15.09.2016 r. (data wpływu 19.09.2016 r.) znak SE.VII/471/38/AL/16 stwierdził, że dla w/w inwestycji nie wymaga się przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Analizując powyższe opinie oraz uwzględniając rodzaj i skalę planowanego przedsięwzięcia, tut. organ stwierdził brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
1. Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia:
a) Skala przedsięwzięcia i wielkość zajmowanego terenu oraz ich wzajemne proporcje:
Przedmiotem planowanego przedsięwzięcia jest budowa dróg gminnych o łącznej długości ok.2,8km wraz z odwodnieniem (do projektowanej kanalizacji deszczowej) i oświetleniem drogowym oraz z ewentualną przebudową i zabezpieczeniem istniejącej infrastruktury kolidującej z planowanym przedsięwzięciem.
Usytuowanie przedsięwzięcia przedstawia się następująco: przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze województwa pomorskiego, w powiecie starogardzkim na terenie gminy Starogard Gdański w m. Kokoszkowy oraz wiąże się z układem komunikacyjnym ul. Nowowiejskiej w m. Starogard Gdański, na terenie gminy miejskiej Starogard Gdański.
Przedsięwzięcie obejmuje:
- ul. Jarzębinową wraz z dojazdami,
- ul. Osiedle Witosa wraz z dojazdami
- ul. Akacjowa,
- ul. Leszczynową,
- ul. Głogową wraz z dojazdami,
- ul. Jaśminową wraz z dojazdami,
- ul. Kalinową
W planowanym przedsięwzięciu, głównym celem inwestora jest budowa układu drogowego zapewniającego prawidłową obsługę terenów mieszkalno-usługowych.
Przewidywany zakres przedsięwzięcia obejmuje w szczególności:
- przebudowa i budowa jezdni,
- przebudowa/budowa skrzyżowań,
- przebudowa/budowa zjazdów,
- przebudowa/budowa chodników i ewentualnie ścieżek rowerowych,
- budowa zatok, mijanek,
- remont /przebudowa lub budowa obiektów inżynierskich,
- budowa/przebudowa poboczy,
- wykonanie oznakowania poziomego i pionowego,
- budowa/przebudowa/remont układu odprowadzającego wody opadowe, w tym kanalizacji deszczowej,
- budowa/przebudowa/remont oświetlenia drogowego
- przebudowa i zabezpieczenie odcinków istniejących sieci uzbrojenia terenu, kolidujących z planowanymi robotami,
- lokalne poszerzenie pasa drogowego,
- w ramach inwestycji wykonane zostaną również konieczne i niezbędne roboty mające na celu dowiązanie się do istniejącego zagospodarowania wzdłuż dróg, a w szczególności przełożenie lub przebudowa istniejących nawierzchni (bądź niwelacja terenu) poza pasem drogowym na dojazdach, ciągach pieszych
i dojściach do posesji, w celu wysokościowego i sytuacyjnego dostosowania do projektowanych rzędnych elementów drogi, przesunięcie ogrodzeń zlokalizowanych w pasie drogowym.
Na obszarze objętym przedsięwzięciem teren przeznaczony pod istniejące pasy drogowe dróg objętych przedmiotowym przedsięwzięciem zajmuje obecnie powierzchnię ok. 46 650 m2. Przez pas drogowy, zgodnie z obowiązującymi przepisami, należy rozumieć wydzielony liniami granicznymi grunt wraz z przestrzenią nad i pod jego powierzchnią, w którym są zlokalizowane droga oraz obiekty budowlane
i urządzenia techniczne związane z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu, a także urządzenia związane z potrzebami zarządzania drogą. Droga zaś to budowla wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami oraz instalacjami, stanowiącą całość techniczno-użytkową, przeznaczoną do prowadzenia ruchu drogowego. W związku z koniecznością lokalnego poszerzenia pasa drogowego, przewiduje się, że teren pasów drogowych przedmiotowych dróg zwiększy się o ok. 1 000m2.
Szacowana, planowana powierzchnia jezdni dróg o nawierzchni twardej wyniesie ok. 14 600m2,
a chodniki/ścieżki rowerowe/zatoki zajmą powierzchnię ok. 12 000 m2. Przewiduje się również wykonanie zjazdów i niezależnych ciągów pieszych i rowerowych. Przewidywaną powierzchnię tych elementów szacuje się na ok. 1 800 m2. Są to powierzchnie szacowane.
Inwestycja dotyczy działek:
Obręb Nowa Wieś - 96, 105/12, 260, 279, 241, 119/8, 313, 120/1, 301, 194/5, 194/28, 194/4, 194/27, 194/10, 194/9, 194/8, 341, 122/4, 105/10, 105/, 8, 228/3, 95, 94, 93, 92, 91, 90, 89, 88, 87, 86, 105/9, 84, 85, 82, 83, 70, 71, 72, 259, 258, 257, 256, 255, 254, 29/6, 253, 252, 251, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 104, 103, 102, 101, 100, 99, 98, 347, 287, 286, 285, 284, 283, 282, 281, 280, 105/6, 105/5, 105/4, 105/3, 105/2, 105/1, 119/1, 119/4, 119/3, 263, 262, 261, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 105/11, 117/1, 119/5, 119/6, 117/2, 296, 295, 294, 118, 293, 292, 291, 290, 289, 288, 320, 321, 351, 322, 319, 318, 317, 316, 315, 314, 300, 299, 298, 297, 278, 277/2, 277/1, 276, 275, 274, 273, 272, 271, 270, 269, 268, 267, 266, 265, 264, 250, 249, 248, 247, 240, 239, 238, 237, 236, 235, 234, 233, 304, 303, 302, 194/3, 194/2, 312, 311, 310, 309, 306, 46, 242, 243, 244, 245, 232, 246, 29/7, 326, 327, 328, 329, 330, 331, 332, 333, 334, 335, 336, 337, 338, 339, 122/5, 122/2, 340, 342, 343, 344, 345, 346, 194/11, 194/12, 194/13, 194/14, 353, 194/21, 194/20, 194/19, 194/18, 194/17, 194/16, 194/22, 194/23, 194/24, 194/25, 194/26, 194/1;
Obręb nr 19 (Gmina Miejska Starogard Gdański) - 334, 335, 239, 336, 2/143, 2/229, 2/225, 2/224, 2/219, 2/87, 2/91, 2/95, 2/99, 2/103, 2/107, 2/111, 2/116, 2/121, 2/126, 2/131.
b) Powiązanie z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowanie się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na który oddziaływać będzie inwestycja:
Kumulacja oddziaływań przedsięwzięcia ogranicza się do obszaru przewidzianego do realizacji inwestycji. Nie przewiduje się szkodliwego wpływu projektowanej inwestycji na glebę i szatę roślinną. Wyklucza się jakiekolwiek oddziaływanie fazy budowy na zdrowie najbliższych mieszkańców. Występująca uciążliwość związana może być ze zwiększonym ruchem samochodów dostawczych oraz pracą urządzeń mechanicznych. Hałas i pylenie będzie uciążliwe głównie dla pracowników wykonujących prace ziemne, montażowe i instalacyjne.
Zasięg oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia ogranicza się do miejsca jego lokalizacji wraz z najbliższym obszarem sąsiadującym w odległości nie przekraczającej 20 m. Teren przyległy do pasów drogowych przedmiotowych dróg ma charakter mieszkalno-usługowy z zabudową jednorodzinną
z dopuszczeniem usług. Teren przeznaczony pod inwestycję oraz nieruchomości, których część jest przeznaczona pod planowane przedsięwzięcie (na poszerzenie pasa drogowego), to
tereny użytkowane przez człowieka, (w części są to nieruchomości stanowiące działki budowlane, służące mieszkalnictwu lub usługom). Teren pod lokalizację dróg w całości jest obszarem przekształconym przez człowieka i nie występują na nim dziewicze i cenne przyrodniczo tereny.
Podczas realizacji inwestycji mogą wystąpić utrudnienia w ruchu drogowym związane z wykonywaniem robót drogowych, transportem materiałów. Co może posiadać pewien niekorzystny wpływ, związany z typowym funkcjonowaniem placu budowy. Objawi się on nieznacznie zwiększoną emisją zanieczyszczeń pyłowych i gazowych oraz poziomu hałasu. Oddziaływania te jednak kwalifikuje się do oddziaływań chwilowych, krótkotrwałych i są przejściowe. W związku z tym nie mogą one trwale oddziaływać na środowisko i zdrowie ludzi.
c) Wykorzystanie zasobów naturalnych i innych wykorzystywanych surowców, materiałów, paliw i energii:
Planowane przedsięwzięcie, nie będzie generować w fazie eksploatacji zapotrzebowania na wodę, surowce, materiały, energię i paliwa. Wykorzystywana będzie jedynie energia elektryczna do oświetlenia drogowego.
W fazie realizacji przedsięwzięcia nośniki te stanowić będą typowe zapotrzebowania dla maszyn
i uwarunkowań technologicznych, związanych z wykonawstwem robót budowlano – montażowych, prac pielęgnacyjnych i utrzymaniowych. Woda, energia i paliwo wykorzystane będą dla potrzeb funkcjonowania placu budowy i do wykonywania robót budowlanych (paliwo do pojazdów i maszyn, energia do urządzeń, woda do celów produkcji i pielęgnacji betonu).
Do realizacji inwestycji może być wykorzystany ciężki sprzęt budowlany tj:
- samochodów ciężarowych i autocystern do transportu surowców i materiałów na miejsce wbudowania a także do transportu materiałów nie nadających się do ponownego wykorzystania na terenie budowy,
- samobieżne maszyny wielofunkcyjne, wyposażone w następujące podzespoły:
• urządzenie do wbudowania i profilowania przetworzonego materiału, zawierające deskę wibracyjną, udarową lub wibracyjno-udarową, umożliwiające równomierne rozłożenie mieszanki, z zachowaniem przewidzianego spadku poprzecznego oraz jej wstępne zagęszczenie na całej szerokości pasa roboczego
- rozkładarki grysów i /lub równiarki do rozkładania kruszywa,
- walce wibracyjne ciężkie do zagęszczania zasadniczego, stalowe lub kombinowane,
- walce ogumione, stalowe,
- zagęszczarki płytowe lub ubijarki mechaniczne do ew. zagęszczenia w miejscach trudno dostępnych.
Innymi materiałami przewidywanymi do użycia w celu realizacji inwestycji: beton, kostka betonowa, kostka kamienna, płyty betonowe, kruszywo naturalne, cement, kamień brukowy, kruszywo naturalne. Ich ilość wynika bezpośrednio z przyjętych grubości i powierzchni poszczególnych elementów drogi.
W fazie eksploatacji materiały te będą używane przy konieczności remontu, konserwacji lub w wyniku uszkodzeń wykonanych nawierzchni.
d) Emisja i występowanie innych uciążliwości:
Mogą wystąpić utrudnienia w ruchu drogowym związane z wykonywaniem robót drogowych, transportem materiałów. Co może posiadać pewien niekorzystny wpływ, związany z typowym funkcjonowaniem placu budowy. Objawi się on nieznacznie zwiększoną emisją zanieczyszczeń pyłowych i gazowych oraz poziomu hałasu. Oddziaływania te jednak kwalifikuje się do oddziaływań chwilowych, krótkotrwałych i są przejściowe. W związku z tym nie mogą one trwale oddziaływać na środowisko i zdrowie ludzi.
Etap realizacji inwestycji wymagać będzie organizacji i funkcjonowaniu placu budowy. W miejscu prowadzenia robót budowlanych wystąpią okresowe zakłócenia akustyczne spowodowane pracą sprzętu budowlanego oraz przejazdami pojazdów transportujących materiały i surowce. Poziomy mocy akustycznej poszczególnych maszyn wahają się od 80 do 110 dB. Hałas ten jest jednak krótkotrwały
o zasięgu lokalnym i ustąpi po zakończeniu robót. Uciążliwość akustyczna zależna jest od oddalenia od placu budowy oraz od czasu pracy poszczególnych urządzeń.
Prace związane z budową, przebudową i remontem mają charakter czasowy, ich czas jest relatywnie krótki, dlatego też nie jest celowe rozpatrywanie zastosowania stałych zabezpieczeń akustycznych. Powstający hałas może stwarzać uciążliwość głównie dla ludności zamieszkującej budynki mieszkalne usytuowane najbliżej terenu budowy. Dlatego też prace drogowe prowadzone będą w trybie jedno- lub dwuzmianowym, wyłącznie w porze dziennej, a w przypadkach szczególnie uciążliwych lokalnie zastosowane będą lekkie przenośne ekrany akustyczne. W takim przypadku można przyjąć, że poziom hałasu poza terenem prowadzonych robót, spowodowany pracą maszyn budowlanych i towarzyszących im urządzeń technicznych, a także zwiększonym ruchem pojazdów samobieżnych i samochodowych, nie przekroczy poziomu dopuszczalnego dla tej pory dnia. Należy się jednak liczyć z lokalnymi przekroczeniami poziomów dopuszczalnych hałasu w bezpośrednim sąsiedztwie (do około 30m) od miejsc pracy maszyn budowlanych i transportu samochodowego.
Ponadto obsługa maszyn i urządzeń zabezpieczona będzie zgodnie z przepisami BHP, np. stosowane będą indywidualne ochronniki słuchu.
Mając na uwadze, że uciążliwość ta będzie miała charakter tymczasowy, typowy dla prac budowlanych
i możliwy do złagodzenia, dotyczyła będzie jedynie czasu realizacji inwestycji i ustąpi wraz z zakończeniem prac, można przyjąć, że okresowy niekorzystny wpływ na klimat akustyczny wokół prowadzonych robót będzie akceptowalny, jako tymczasowe zjawisko typowe dla każdej budowy.
2. Usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska:
Inwestycja położona jest w sąsiedztwie obszaru Natura 2000 Dolina Wierzycy PLH220094 (w odległości ok. 5 m od obszaru). Pozostałe najbliżej położone obszary Natura 2000 to:
- ok. 8,9 km na północny wschód „Grądy nad Jeziorami Zduńskim i Szpęgawskim” PLH220031,
- ok. 11,5 km na południowy zachód „Bory Tucholskie” PLB220009.
Inne najbliżej położone obszary chronione, objęte ochroną na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 1651 z późn. zm.) to leżący w odległości 2,6 km Obszar Chronionego Krajobrazu Doliny Wierzycy, oddalony ok. 5,5 km Obszar Chronionego Krajobrazu Borów Tucholskich.
Lokalizacja inwestycji poza granicami obszarów Natura 2000, wyklucza możliwość utraty powierzchni i fragmentacji siedlisk przyrodniczych stanowiących przedmiot ochrony w ich granicach. Mając na uwadze położenie geograficzne oraz skalę i charakter przedsięwzięcia, nie ma podstaw przypuszczać, aby realizacja inwestycji mogła również spowodować modyfikację warunków ekologicznych ostoi, tym samym: pogorszenie stanu siedlisk przyrodniczych lub siedlisk gatunków roślin i zwierząt, dla których ochrony zostały wyznaczone ww. obszary Natura 2000.
3. Rodzaj i skala możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych w pkt 1 i 2.
W związku z rodzajem i lokalizacją przedsięwzięcia, oddaloną o bezpieczną odległość od granic państwa, wykluczona jest możliwość oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na obszary położone poza granicami Polski zarówno na etapie realizacji jak i eksploatacji. Nie zachodzą, więc przesłanki do przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko w kontekście transgranicznym.
Pozostałe uwarunkowania określone w art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 r., poz. 353 ze zm.) nie znajdują zastosowania ze względu na cechy i status obszaru, na którym planowana jest realizacja przedsięwzięcia. Informacja o niniejszym postanowieniu została umieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych zawierających informacje o środowisku i jego ochronie www.ekoportal.pl.
Postanowienie jest ostateczne i nie przysługuje na nie zażalenie.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Gmina Wiejska Starogard Gdański