Informacja o środowisku

Decyzja środowiskowa: Rozbudowa kanalizacji sanitarnej tłocznej i grawitacyjnej na terenie wsi Rokocin, Koteże, Dąbrówka, Janowo, Jabłowo w gminie Starogard Gd.

DECYZJA

o środowiskowych uwarunkowaniach

  

Na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2, art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust.1 pkt 4,  art. 84 ust. 1, 85 ust.1, ust.2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 r., poz. 353), w związku z § 3 ust.1 pkt 79  Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 71) oraz na podstawie art. 104 ustawy Kodeks Postępowania Administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 23),

 

Po rozpatrzeniu wniosku Gminy Starogard Gdański, ul. Sikorskiego 9, 83-200 Starogard Gd. w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

 

Stwierdzam

 

brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn.

 

Rozbudowa kanalizacji sanitarnej tłocznej i grawitacyjnej na terenie wsi Rokocin, Koteże, Dąbrówka, Janowo, Jabłowo w gminie Starogard Gd.”

  

Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

Uzasadnienie

 

   Dnia 25.03.2016 r. Gmina Starogard Gdański, ul. Sikorskiego 9, 83-200 Starogard Gd. wystąpiła z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla wymienionego w treści decyzji przedsięwzięcia. Do wniosku wnioskodawca załączył:

  • kartę informacyjną przedsięwzięcia,
  • poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej z zaznaczonym przebiegiem granic terenu, którego dotyczy wniosek oraz obejmującej obszar, na którym będzie oddziaływać przedsięwzięcie.

 

Biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizacje przedsięwzięcia, organem właściwym do wydania decyzji w niniejszej sprawie jest zgodnie z art. 75 ust. 1 pkt. 4 ustawy dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Wójt Gminy Starogard Gdański.

 

Przedsięwzięcie objęte wnioskiem, zgodnie z 3 ust.1 pkt 79 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, kwalifikowane jest jako: „sieci kanalizacyjne o całkowitej długości przedsięwzięcia nie mniejszej niż 1 km, z wyłączeniem ich przebudowy metodą bezwykopową, sieci kanalizacji deszczowej zlokalizowanych w pasie drogowym i obszarze kolejowym oraz przyłączy do budynków.” W związku z powyższym, na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, realizacja przedsięwzięcia wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

Stosownie do treści art. 59 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy realizacja planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, jeżeli obowiązek przeprowadzenia tej oceny został stwierdzony na podstawie art. 63 ust. 1. W myśl przywołanego wyżej przepisu oraz art. 64 ust. 1 ww. ustawy, obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko stwierdza, w drodze postanowienia organ właściwy do wydana decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, uwzględniając łącznie uwarunkowania określone w art. 63 ust. 1 po zasięgnięciu opinii:

1) Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska;

2) Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego.

Postanowienie wydaje się również, jeżeli organ nie stwierdzi potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

 

W okolicznościach faktycznych niniejszej sprawy, na podstawie karty informacyjnej przedsięwzięcia, ustalono, że przedsięwzięcie z uwagi na jego rodzaj, skalę oraz lokalizację nie będzie oddziaływać na obszar Natura 2000.

 

Urząd Gminy Starogard Gd. dnia 01.04.2016 r. zawiadomił o wszczęciu postępowania administracyjnego znak: PPN.6220.1.1.2016.MA. Zawiadomienie zostało opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Starogard Gd. oraz w publicznie dostępnym wykazie danych zawierających informacje o środowisku i jego ochronie (www.ekoportal.pl.) pod numerem 59/2016. Po zawiadomieniu nie wpłynęły żadne uwagi oraz wnioski.

 

Działając na podstawie art. 64 ust. 1 Wójt Gminy Starogard Gdański pismami znak PPN.6220.1.2.2016.MA z dnia 01.04.2016 r. zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Starogardzie Gd. z prośbą o przedstawienie opinii w przedmiocie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.

 

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny pismem z dnia 18.04.2016 r. (data wpływu 19.04.2016 r.) znak: SE.VII/471/18/AL/16 stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie wymaga się przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

 

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku postanowieniem znak RDOŚ-Gd-WOO.4240.202.2016.PW.2 z dnia 06.05.2016 r. (data wpływu 11.05.2016 r.) wyraził opinię o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.

 

Biorąc pod uwagę w/w opinie Wójt Gminy Starogard Gdański wydał dnia 11.05.2016 r. postanowienie nr PPN.6220.1.3.2016.MA o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanej inwestycji. Informacja o ww. postanowieniu została umieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych zawierających informacje o środowisku i jego ochronie (www.ekoportal.pl) pod numerem: 63/2016. Dnia 11.05.2016 r. strony zostały zawiadomione o zakończeniu postępowania oraz możliwości zapoznania się i wypowiedzenia co do zebranych dowodów i materiałów. Po zawiadomieniu nie wpłynęły żadne uwagi.

 

Przy stwierdzaniu braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko tut. Urząd przeanalizował uwarunkowania inwestycji, zgodnie z art. 63 ust. 1 w/w ustawy:

 

  1. Rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:

 

a)      Skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji

 

Planowane przedsięwzięcie obejmuje budowę sieci kanalizacji sanitarnej tłocznej i grawitacyjnej wraz z przykanalikami i instalacją zewnętrzną oraz przepompowniami i zasileniem ich w energię elektryczną. Na terenie miejscowości Rokocin, Jabłowo oraz Janowo planuje się budowę rurociągów  tłocznych, a rurociągów grawitacyjnych i tłocznych na terenie miejscowości Dąbrówka oś. Północne i  Koteże, gm. Starogard Gdański. Ścieki odprowadzone będą  projektowanymi kanałami grawitacyjnym i rurociągami tłocznymi do istniejącej oczyszczalni ścieków w miejscowości Jabłowo za pośrednictwem istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej w Jabłowie. Planowana długość łączna sieci kanalizacji sanitarnej tłocznej i grawitacyjnej wynosi ok. 8164,0 m. W ramach inwestycji planuje się budowę przepompowni o powierzchni 28 m2 na terenie wsi oś. Północnego w Dąbrówce.

            Planowane przedsięwzięcie będzie realizowane na terenie miejscowości Rokocin, Koteże, Dąbrówka, Janowo i Jabłowo. Miejscowości te należą do gminy wiejskiej Starogard Gd., która położona jest w południowej części województwa pomorskiego w powiecie starogardzkim, na obszarze Kociewia. Rurociągi planowanej inwestycji będą zlokalizowane na n/w działkach:

  • w miejscowości Rokocin na dz. nr: 110, 109/40, 109/34, 116, 246/4, 118/30, 119/2, 118/1, 118/62, 118/59, 118/60, 118/61, 118/2, 119/4, 155/11, 155/51, 155/12;
  • w miejscowości Koteże na dz. nr: 246, 172, 176/4, 168, 243/4, 242/5, 242/4, 20;
  • w miejscowości Dąbrówka na dz. nr: 259/23, 28, 415/4, 415/3, 414/4, 414/3, 414/1, 31/3, 240/8, 240/9, 37, 38/1, 44, 45/1, 45/2, 55/1, 56/1, 54, 72/3, 73/6, 259/2, 259/3, 259/32, 259/34, 259/38, 419;
  • w miejscowości Janowo na dz. nr: 240/10;
  • w miejscowości Jabłowo na dz. nr: 6/1, 6/3, 5/2, 6/2, 7/4, 9, 16/7, 16/12, 5/1, 17, 20/61, 21/2.

Planowane sieci głównie będą przebiegać po działkach stanowiących pasy drogowe, tylko w nielicznych miejscach będą usytuowane na terenach rolnych. Planowane przedsięwzięcie jest inwestycją liniową i zajęcie powierzchni wymienionych wyżej działek wystąpi tylko w okresie realizacji. Na stałe zostanie zajęta powierzchnia działki pod planowaną przepompownię, która zlokalizowana zostanie na działce nr 259/23 w Dąbrówce.

W sąsiedztwie inwestycji występują tereny niezagospodarowane oraz tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, wielorodzinnej, zabudowy zagrodowej.

 

b)     Powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na którym oddziaływać będzie inwestycja

 

Planowana inwestycja jest powiązana z innymi przedsięwzięciami tj. z rozbudową oczyszczalni ścieków w Jabłowie, na którą została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nr: PPN.6220.1.7.2013.MA z dnia 04.06.2013 r. Ponadto jest powiązana z realizacją budowy sieci kanalizacji sanitarnej z przyłączami i instalacjami zewnętrznymi oraz budowy tłoczni ścieków w miejscowości Rokocin, Sumin i Sucumin na którą została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nr: PPN.6220.26.4.2011.MA z dnia 21.03.2011 r. Okoliczności kumulowania się oddziaływań mogą wystąpić jedynie na etapie realizacji robót budowlanych związanych z budową obiektów.

            Dla opisywanej inwestycji nie przewiduje się szczególnego oddziaływania, poza punktowym. Opisywana inwestycja – w tym budowy zbiornika przepompowni - przy założonych warunkach ingerencji w głąb gruntu (do około 5,5 m) a sieci tylko na odcinku około 305 m do głębokości max 4,2 m i w pozostałych przypadkach ingerencja w głąb gruntu będzie do głębokości średnio do 2 m, nie wprowadzi zmian w stosunkach wodnych na terenie inwestycji i nie zakłóci przepływu wód podziemnych.

 

c)      Wykorzystania zasobów naturalnych

Materiały

W inwestycji przewiduje się wykorzystanie m.in. materiałów:

-       rury z polichlorku winylu PVC-U o średnicy 160 mm - są stosowane do budowy przykanalików.

-       rury z polichlorku winylu PVC-U o średnicy  o średnicy 200 mm na pozostałej sieci kanalizacji grawitacyjnej.

-       rury polietylenowe ciśnieniowe o średnicy Dz 63, 125, 180 mm stosowane są na sieci kanalizacji tłocznej,

-       kompletnej technologicznie tłoczni ścieków w studni z polimerbetonu lub w studni betonowej alternatywnie w zależności od poziomu wód gruntowych

-       prefabrykowane kręgi betonowe o średnicy Ø1,0 m, Ø1,2 m i Ø1,5 m i wysokości 50 cm, z betonu klasy B 45 wg KB1-22.2.6 na studnie rewizyjne

-       prefabrykowane studzienki kanalizacyjne z rury karbowanej PVC 600 mm, zamontowane na sieci kanalizacyjnej i na przykanalikach

-       prefabrykowane studzienki kanalizacyjne z rury karbowanej PVC 425 mm, zamontowane na przykanalikach sanitarnych

-       włazy żeliwne typu ciężkiego odpowiadające wymaganiom PN-H-74051-02 umieszczane w korpusie drogi oraz włazy żeliwne typu lekkiego odpowiadające wymaganiom PN-H-74051-01 umieszczane poza korpusem drogi,

-       krawędziaki i bale iglaste obrzynane oraz drewno okrągłe na stemple do umocnień wykopów

-       materiał na podsypkę powinien odpowiadać wymaganiom stosownych norm, np. PN-B-06712, PN-B-11111, PN-B-11112,

-       beton hydrotechniczny B-15 i B-20 zgodnie z BN-62/6738-07,

-       zaprawa cementowa powinna odpowiadać zgodnie z PN-B-14501.

-       Podsypka pod rurociąg, około 900m3–materiał dowożony na bieżąco (nie będzie składowany).

-       Beton towarowy  - 15m3

 

Projekt przewiduje się wykorzystanie następujących ilości materiałów:

-       rury PVC o średnicy 200 mm  około – 1433,00 m,

-       rury PVC o średnicy 160 mm około    – 122,00 m,

-       rury PE o średnicy 125 mm   około   – 1416,00 m,

-       rury PE o średnicy 180 mm   około  – 5 315,00 m,

-       rura PE  o średnicy Dz 63mm około  –    20,00 m,

-       rury osłonowe PE,

-       tłocznia ścieków kompletna w zbiorniku betonowym/polimerobetonowym – 1 szt.,

-       Studnia wodomierzowa – 1 szt.

 

Media

Projekt przewiduje zapotrzebowanie na następujące media dla przepompowni ścieków

-       woda – 0,01 m3/d,

-       energia elektryczna (moc zainstalowana) - 20 kW,

-       energia elektryczna (moc zamówiona) - 5 000 kWh/rok,

Sprzęt

Wykonawca przystępujący do wykonania przedmiotowej sieci kanalizacyjnej powinien wykazać się możliwością korzystania z następującego sprzętu: samochodów skrzyniowych i samowyładowczych, wiertnic do wykonywania przewiertów sterowanych i stosowania przycisków rur pod terenem utwardzonym i przy wysokich skarpach, koparek, spycharek ziemi lub koparko – spycharek, elektronarzędzi, innych narzędzi. Używany sprzęt nie może powodować niekorzystnego wpływu na jakość wykonywanych robót. Sprzęt powinien być w dobrym stanie technicznym i posiadać dokumenty dopuszczające do jego użytkowania. Wykonawca zobowiązany jest do użycia środków transportu nie wpływających niekorzystnie na stan i jakość transportowanych materiałów. Dotyczy to w szczególności transportu rur tworzywowych. Rury powinny być transportowane zgodnie z instrukcja producenta. Przewóz rur w miarę możliwości w oryginalnie zapakowanych paletach, rury zabezpieczone wieczkami uniemożliwiającymi zabrudzenia ich wnętrz. Rury powinny być podparte na całej ich długości.

 

Dokładne wielkości zapotrzebowania dla w/w mediów, materiałów i sprzętu zostaną określone na etapie sporządzania projektu budowlanego.

 

d)     Emisja i występowanie innych uciążliwości   

 

Omawiana inwestycja nie koliduje z występującym przy poboczu drzewostanem. Nie planuje się wycinki drzew. Realizacja projektu wywoła niewielkie skutki środowiskowe w postaci przejściowego naruszenia nawierzchni ziemi oraz warunków gruntowo-wodnych w fazie realizacji. Przy zapewnieniu wymaganych standardów, które zostaną podane w projektach i specyfikacjach, ani w czasie realizacji, ani przy normalnej eksploatacji nie wystąpią negatywne skutki środowiska. Nie przewiduje się wzrostu zanieczyszczenia powietrza i hałasu, które miałyby istotny wpływ na warunki bytowania mieszkańców oraz ptactwa i zwierząt polnych.

Roboty ziemne związane z budową mogą spowodować lokalne utrudnienia w komunikacji pieszej i samochodowej – ulice w których instalowane będą przewody i obiekty przepompowni na czas budowy będą częściowo lub całkowicie wyłączone z ruchu.

             

Działania mające na celu zapobieganie oddziaływaniu na środowisko na etapie budowy:

 

  • Właściwa organizacja zaplecza budowy, tj. wszystkie prace należy wykonywać zgodnie z przyjętym haromonogramem, należytą dbałością i maksymalną ostrożnością a ewentualne prace odwodnieniowe powinny być prowadzone przy niskim poziomie wód gruntowych, z zastosowaniem technologii zapewniającej zminimalizowanie zasięgu leja depresji;
  • Prowadzenie wszystkich prac w taki sposób by nie spowodować zanieczyszczenia gruntu i wód gruntowych;
  • Zastosowanie sprawnego sprzętu niepowodującego zanieczyszczeń środowiska, wód gruntowych i powierzchni ziemi oraz niepowodującego nadmiernej emisji hałasu;
  • Przywrócenie do stanu pierwotnego wszystkich urządzeń które w wyniku prowadzenia kanalizacji sanitarnej mogłyby być uszkodzone, w tym urządzeń melioracyjnych;
  • Przed przystąpieniem do robót ziemnych należy dokładnie zlokalizować miejsce kolizji z istniejącym uzbrojeniem, następnie wykonać wykopy kontrolne i odpowiednio zabezpieczyć. Roboty ziemne w sąsiedztwie istniejącego uzbrojenia należy prowadzić ręcznie, z dużą ostrożnością;
  • W razie konieczności wykonania wykopów w pobliżu drzew, pień drzewa należy zabezpieczyć (np. przez odeskowanie) przed ewentualnym uszkodzeniem przez maszyny budowlane (koparkę), a system korzeniowy powinien zostać nieuszkodzony;
  • W newralgicznych punktach, w celu ochrony systemu korzeniowego wykopy należy wykonywać ręcznie;
  • Celem zminimalizowania skutków przekształceń powierzchni ziemi, usuwana z powierzchni ziemia próchnicza (gleba) zostanie zhałdowana do późniejszego wykorzystania w zagospodarowaniu terenu po zakończeniu realizacji inwestycji;
  • Budowa systemu praktycznie nie wpłynie na zmianę ukształtowania terenu wzdłuż trasy przebiegu kolektorów;
  • Prawidłowe zagospodarowanie mas ziemnych z wykopów, a także odpadów powstałych podczas przedsięwzięcia, tj. należy wyznaczyć odpowiednio przygotowane miejsca na gromadzenie odpadów typu komunalnego i odpadów powstających w czasie prac rozbiórkowych oraz budowy. Odpady budowlane należy składać w sposób selektywny.
  • Ewentualne oddziaływanie na środowisko związane będzie z emisją zanieczyszczeń do powietrza oraz uciążliwością akustyczną w ciągu dnia;
  • Hałas i spaliny emitowane podczas realizacji będą minimalizowane dzięki zastosowaniu sprzętu budowlanego w dobrym stanie technicznym oraz dzięki właściwym rozwiązaniom organizacyjnym;
  • Teren na prowadzenie prac budowlanych zostanie tak wydzielony aby zminimalizować te uciążliwości. Powyższe uciążliwości będą miały charakter czasowy i ustąpią po zakończeniu robót.

 

Planowane przedsięwzięcie będzie inwestycją oddziaływującą na środowisko głównie w fazie realizacji. Uciążliwości te będą miały charakter czasowy i ustąpią po zakończeniu robót.

 

e)      Ryzyko wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii

 

Z uwagi na specyfikę inwestycji nie przewiduje się, aby realizacja, czy eksploatacja przyczyniły się do wystąpienia znaczących awarii mogących oddziaływać na zdrowie ludzi oraz środowisko naturalne.

 

  1. Usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – uwzględniające:

 

a)      Obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych

 

Planowana inwestycja nie jest usytuowana na ww. obszarach.

 

b)     Obszary wybrzeży

 

Planowana inwestycja nie jest usytuowana na ww. obszarach.

 

c)      Obszary górskie lub leśne

 

Teren objęty inwestycją stanowi w większości teren rolniczy jak również teren zabudowy zagrodowej, mieszkaniowej oraz teren leśny.

 

d)     Obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych

 

Obszar opracowania znajduje się w obrębie Jednolitej Części Wód Podziemnych PLGW240030, charakteryzującej się dobrym stanem ilościowym i dobrym stanem chemicznym wód podziemnych. Celem środowiskowym dla jednolitych części wód podziemnych jest m. in.:

- zapobieganie lub ograniczanie wprowadzenia do nich zanieczyszczeń,

- zapobieganie pogorszeniu oraz poprawa ich stanu.

Realizacja planowanej inwestycji nie przyczyni się do pogorszenia jakości wód podziemnych i osiągania celów środowiskowych.

Przedmiotowa inwestycja położona jest w zasięgu:

- PLRW200017298798 – dopływ z jez. Sumińskiego (ocena stanu – zły)

- PLRW200020298789 – Węgiermuca od dopł. z Wysokiej do ujścia (ocena stanu – zły).

Realizacja planowanej inwestycji nie będzie oddziaływać na stan wód powierzchniowych i nie wypłynie na pogorszenie stanu ekologicznego i stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych.

 

e)      Obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody

 

Przedmiotowa inwestycja położona jest poza obszarami europejskiej sieci Natura 2000 oraz poza pozostałymi obszarami objętymi ochroną na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r., Nr 151, poz. 1220 ze zm.)

Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są:

- ok. 9,5 km „Waćmierz” PLH220031,

- ok. 2 km „Dolina Wierzycy” PLH 220094,

- ok. 9,2 km „Grądy nad Jeziorami Zduńskim i Szpęgawskim PLH220067.

Inne najbliżej położone obszary chronione, objęte ochroną na podstawie przepisów ww. ustawy to  Obszar Chronionego Krajobrazu Doliny Wierzycy oraz Obszar Chronionego Krajobrazu Borów Tucholskich.

Lokalizacja inwestycji poza granicami obszarów Natura 2000, wyklucza możliwość utraty powierzchni i fragmentacji siedlisk przyrodniczych stanowiących przedmiot ochrony w ich granicach. Mając na uwadze położenie geograficzne oraz skalę i charakter przedsięwzięcia, nie ma podstaw przypuszczać, aby realizacja inwestycji mogła również spowodować modyfikację warunków ekologicznych ostoi, tym samym: pogorszenie stanu siedlisk przyrodniczych lub siedlisk gatunków roślin i zwierząt, dla których ochrony zostały wyznaczone ww. obszary Natura 2000.

 

f)      Obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone

 

Planowana inwestycja nie jest usytuowana na ww. obszarach.

 

g)      Obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne

 

Zasięg przedmiotowej inwestycji nie obejmuje obszarów o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.

 

h)     Gęstość zaludnienia

 

Planowana inwestycja przebiega przez teren rozproszonej zabudowy zagrodowej, teren rolniczy oraz usługowo - mieszkalny. Gęstość zaludnienia w analizowanym terenie nie jest wysoka.

 

i)       Obszary przylegające do jezior

 

Fragment projektowanego rurociągu tłocznego na działce nr 26/1 w Jabłowie będzie zlokalizowany    na obszarze  przylegającym do jeziora w Jabłowie  i usytuowany w odległości   najbliższej około  15 m od linii brzegowej.

 

j)       Uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej

 

Zasięg przedmiotowej inwestycji nie obejmuje obszarów podlegających ochronie uzdrowiskowej.

 

  1. Rodzaj i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych w pkt 1 i 2, wynikające z:

 

a)       Zasięgu oddziaływania – obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać

 

Planowana inwestycja przebiega zarówno przez tereny rolnicze - niezabudowane jak i zabudowane – głównie o charakterze zabudowy zagrodowej oraz mieszkaniowej jednorodzinnej. Teren przyległy do pasa drogowego na odcinku w terenie niezabudowanym ma charakter głównie rolniczy. Powstający hałas na etapie realizacji inwestycji może stwarzać uciążliwość głównie dla ludności zamieszkującej najbliżej terenu budowy.

 

b)       Transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze

 

Obszar oddziaływania przedsięwzięcia na etapie jego realizacji nie będzie wykraczał poza granice gminy Starogard Gdański. Poziom i rodzaj zanieczyszczeń oraz zastosowane rozwiązania techniczne umożliwiają zminimalizowanie oddziaływań w granicach działek objętych planowaną inwestycją. Oddziaływanie transgraniczne wiąże się ze zjawiskiem migracji zanieczyszczeń z terenu danego kraju na obszar innych państw. Emitowane zanieczyszczenia przenoszone są główne z masami powietrza i wodami płynącymi. Z uwagi na niewielki zakres oddziaływania przedsięwzięcia oraz znaczne oddalenie od granic państwa, nie stwierdza się transgranicznego oddziaływania na środowisko planowanej inwestycji, na etapie jej realizacji, eksploatacji i ewentualnej likwidacji.

 

c)       Wielkości i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej

 

Planowana inwestycja nie wpływa na zmianę (pogorszenie) klimatu akustycznego. Jedynie w fazie realizacji inwestycji nastąpi zwiększenie natężenia hałasu i wibracji, jednak ze względu na znikomy, lokalny i przejściowy jego charakter, można uznać ten wpływ za nieszkodliwy.

Nie przewiduje się szkodliwego wpływu projektowanej inwestycji na glebę i szatę roślinną.  Wyklucza się jakiekolwiek oddziaływanie fazy budowy na zdrowie najbliższych mieszkańców. Występująca uciążliwość związana może być ze zwiększonym ruchem samochodów dostawczych oraz pracą urządzeń mechanicznych. Hałas i pylenie będzie uciążliwe głównie dla pracowników wykonujących prace ziemne, montażowe i instalacyjne. Otwarte wykopy będą zabezpieczone. Uciążliwości te będą ograniczone poprzez stosowanie zabezpieczeń wynikających z przepisów BHP i organizacji robót.

 

d)       Prawdopodobieństwa oddziaływań

 

W fazie realizacji inwestycji, czyli na etapie prac ziemnych, główne źródło hałasu stanowić będzie praca maszyn budowlanych (koparki, wiertnica, urządzenie przeciskowe, itp.), pojazdów transportowych (ciężarówki i wywrotki) oraz innych urządzeń i narzędzi niezbędnych do wykonywania prac na placu budowy. Hałas powodowany pracą sprzętu budowlanego jest hałasem o natężeniu zmiennym w czasie w sposób nieregularny, zależnym od chwilowych uwarunkowań, głównie od charakteru wykonywanych w danym momencie robót budowlanych.

Obowiązkiem inwestora oraz wykonawcy jest minimalizowanie oddziaływania akustycznego realizowanej inwestycji na środowisko, poprzez stosowanie najmniej uciążliwej pod względem akustycznym technologii prowadzenia prac budowlanych i montażowych, stosowanie nowoczesnego, odpowiednio wyciszonego i sprawnego technicznie sprzętu, odpowiednią lokalizację bazy sprzętu i składu materiałów budowlanych.

Poziom hałasu emitowanego podczas pracy przez poszczególne rodzaje sprzętu budowlanego można określić jedynie orientacyjnie, gdyż rodzaj używanego sprzętu podczas prowadzenia prac budowlanych wynika z bieżących uwarunkowań, a poziom hałasu zależny jest w dużej mierze od rodzaju, typu, modelu i stanu technicznego danego urządzenia.

Przedstawione wartości poziomów mocy akustycznej urządzeń pokazują, że poziom emisji hałasu podczas ich pracy, a zwłaszcza podczas jednoczesnej pracy kilku urządzeń, może być stosunkowo wysoki. Jednak sprzęt budowlany nie pracuje przez cały czas, jest on załączany i uruchamiany okresowo, w zależności od potrzeb, dlatego w czasie odniesienia równym 8 kolejno po sobie następującym godzinom realny czas pracy sprzętu jest dużo krótszy, w związku z tym niższy jest także uśredniony poziom mocy akustycznej poszczególnych urządzeń.

Wszystkie prace budowlane będą wykonywane na działce przeznaczonej pod planową inwestycję, na której brak zabudowań mieszkaniowych. Przewidywane prace są krótkotrwałe i wykonywane będą w ciągu dnia.

 

Obszar wykopów będzie zabezpieczony przed dostępem osób trzecich i zwierząt. Okres występowania otwartego wykopu nie będzie dłuższy niż 14 dni.

 

e)       Czas trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania.

 

Przewiduje się realizację inwestycji w 2 letnim okresie.

 

Zakres projektowanych  prac obejmuje:

  • budowę sieci kanalizacji sanitarnej tocznej i grawitacyjnej z przyłączami o długości ok.

8164,0 km sieci i 0,122 km przyłączy oraz 1 kompletną przepompownię ścieków w tym:  wykonanie  sieci  obejmuje wykonanie odcinka kanalizacji tłocznej;

- na terenie wsi Rokocin o długości około 1416 m  o przepustowości minimum - Qśrd >150m3/d,

- na terenie wsi Koteże około – 650 m i o przepustowości minimum Qśrd > 270m3/d,

- na terenie wsi Dąbrówka –Jabłowo około  4660 m o przepustowości minimum Qsrd >  288m3/d,

- przebudowę 1 przepompowni ścieków w Koteżach (zwiększenie wydajności)  do przepustowości     minimum Qśrd >   270m3/d,

- budowę przepompowni/tłoczni ścieków na terenie wsi oś. Północnego w  Dąbrówce o  przepustowości minimum Qśrd >   290m3/d, na dz. nr 259/23

- dostarczenie materiału na plac budowy,

- demontaż istniejącej infrastruktury (np. dróg asfaltowych, żużlowych, chodników z płyt betonowych utwardzenie terenu kostką betonową przy posesji)

- wykonanie wykopów wąsko - przestrzennych o ścianach pionowych odeskowanych, o szerokości min. 0,8 - 1,4 m dla przewodów o średnicy 125 - 200 mm i wymaganej głębokości,

- wykonanie wykopów szeroko - przestrzennych o pod studnie kanalizacyjne i komory przepompowni,

- podsypki piaskowej o grubości ok. 10 - 50 cm,

- ułożenia rur kanalizacyjnych PVC o średnicy 160, 200  mm,

- ułożenia rur kanalizacyjnych PE o średnicy  125, 180, 200, 250 mm,

- przykrycie rur warstwą piasku o grubości ok. 20 cm i zasypanie gruntem rodzimym lub piaskiem (w drogach utwardzonych)

- zagęszczenie gruntu,

- odtworzenie nawierzchni i istniejącej infrastruktury stosownie do stanu istniejącego (np. miejsc utwardzonych i dróg nieurządzonych gruntowych).

  • organizację zaplecza placu budowy.

Przed przystąpieniem do wykonywania robót należy:

-           dostarczyć zatwierdzony projekt budowlany,

- wytyczyć oś wykopu /przewiertu/ ze szczególnym uwzględnieniem zmiany kierunku, osi studni rewizyjnych oraz lokalizacji komory startowej,

-           zniwelować profil podłużny i założyć ciąg reperów roboczych,

-           opracować dla przewiertu regulamin pracy robotników i ruchu drogowego.

Regulamin prac opracowuje Wykonawca i zgłasza do oddziału zarządcy drogi.

Decyzje o wznowieniu normalnego ruchu drogowego wydaje zarządca drogi, jeżeli regulamin nie postanawia inaczej.

Grunt wydobyty z wykopów można składować wzdłuż wykopów w odległości 0,50 – 0,70 m z zachowaniem innych wymagań prawnych dla tego rodzaju prac budowlanych. Zasypanie wykopu będzie realizowane gruntem rodzimym z zagęszczeniem gruntu.

 

  • Przewierty pod drogami

Na trasie realizacji inwestycji niezbędne jest przeprowadzenie sieci kanalizacji sanitarnej pod drogami: wojewódzka nr 222 (dz. nr 17 i  5/1 obr. Jabłowo ) i powiatową nr 2711G (dz. nr 242/4 , 20, 246 obr. Koteże). Przejścia te projektuje się  wykonać bezwykopowo, bez naruszania nawierzchni.

System przewiertów lub przecisków sterowanych będzie przyjęty zgodnie z projektem budowlanym.

Projekt przewiertów lub przecisków sterowanych pod drogami powinien być uzgodniony z właściwym zarządcą drogi, właścicielem gruntu, pod którą planowane jest przejście.

Realizacja przewiertów może być realizowana po uzyskaniu stosownych zezwoleń od właścicieli gruntów oraz po uzgodnieniu terminu realizacji przewiertów.

W przypadku realizacji przejść pod ulicą lub może być zastosowanatechnologia horyzontalnych przewiertów sterowanych, oparta na zasadzie wykonywania otworu i odpowiedniego poszerzania jego średnicy przy jednoczesnym wyprowadzaniu urobku za pomocą specjalnie dobranej płuczki wiertniczej, w celu wprowadzenia stosownej rury osłonowej i rury tworzywowej.

 

Całość pracy składa się z trzech etapów:

-       przewiertu pilotażowego,

-       rozwiercania,

-       wciągania rurociągu.

 

  • Zaplecze placu budowy

Zaplecze placu budowy może być zorganizowane na działkach gminnych w pobliżu planowanych prac inwestycyjnych. Na placu należy wyznaczyć miejsce magazynowania odpadów sypkich (piasek, gleba i kamienie itd.) oraz odpadów, które będą gromadzone w pojemnikach (m.in. odpady komunalne). Maszyny i urządzenia budowlane powinny parkować na miejscu utwardzonym. Na placu budowy należy stosować maszyny i urządzenia sprawne technicznie (w celu wyeliminowania wycieków substancji ropopochodnych).

 

W toku postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne uwagi, protesty lub wnioski dotyczące planowanej inwestycji.

 

Podsumowując należy stwierdzić, iż realizacja planowanego przedsięwzięcia z racji jej charakteru nie pociągnie za sobą zagrożeń, tym bardziej znaczących oddziaływań na obszary podlegające ochronie przyrody.

 

Informację o wydaniu niniejszej decyzji i możliwości zapoznania się z jej treścią oraz z dokumentacją sprawy podaje się do publicznej wiadomości oraz zamieszcza się ją w publicznie dostępnym wykazie danych.

 

Pouczenie:

 

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku za pośrednictwem Wójta Gminy Starogard Gdański w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.

 

Odwołanie od decyzji powinno zawierać zarzuty odnoszące się do decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

 

Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 1 pkt. 1 – 22. Złożenie wniosku powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Termin ten może ulec wydłużeniu do 10 lat, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, lub podmiot na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali stanowisko organu wydającego decyzję, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz, że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Do zmiany decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach stosuje się odpowiednio przepisy o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 31.05.2016 r.
Dokument wytworzony przez: Wydział Planowania Przestrzennego i Nieruchomości
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Monika Adamowska
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 08 czerwca 2016 10:17
Dokument wprowadzony do BIP przez: Monika Adamowska
Ilość wyświetleń: 1864
08 czerwca 2016 10:17 (Monika Adamowska) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany