Starogard Gdański 22.03.2016 r.
DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach
Na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2, art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust.1 pkt 4, art. 84 ust. 1, 85 ust.1, ust.2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zmianami), w związku z § 3 ust.1 pkt 60 a także zgodnie z § 3 ust.1 pkt 79 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 71) oraz na podstawie art. 104 ustawy Kodeks Postępowania Administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 23),
Po rozpatrzeniu wniosku Gminy Starogard Gdański, reprezentowanej przez pełnomocnika: Panią Angelikę Elas - Bińczyk – Pracownia Projektowa ELBI, ul. 1 Maja 12/20, 75-800 Koszalin, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
Stwierdzam
brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn.
„Rozbudowa drogi gminnej nr 213044G – ul. Grabowiecka w Jabłowie wraz z infrastrukturą.”
Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Uzasadnienie
Dnia 03.09.2015 r. Gmina Starogard Gdański, reprezentowana przez pełnomocnika: Panią Angelikę Elas - Bińczyk – Pracownia Projektowa ELBI, ul. 1 Maja 12/20, 75-800 Koszalin wystąpiła z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla wymienionego w treści decyzji przedsięwzięcia. Do wniosku wnioskodawca załączył:
Biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizacje przedsięwzięcia, organem właściwym do wydania decyzji w niniejszej sprawie jest zgodnie z art. 75 ust. 1 pkt. 4 ustawy dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Wójt Gminy Starogard Gdański.
Przedsięwzięcie objęte wnioskiem, zgodnie z 3 ust.1 pkt 60 a także zgodnie z § 3 ust.1 pkt 79 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, kwalifikowane jest jako: „drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 31 i 32 oraz obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg oraz obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.” oraz „sieci kanalizacyjne o całkowitej długości przedsięwzięcia nie mniejszej niż 1 km, z wyłączeniem ich przebudowy metodą bezwykopową, sieci kanalizacji deszczowej zlokalizowanych w pasie drogowym i obszarze kolejowym oraz przyłączy do budynków.” W związku z powyższym, na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, realizacja przedsięwzięcia wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Stosownie do treści art. 59 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy realizacja planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, jeżeli obowiązek przeprowadzenia tej oceny został stwierdzony na podstawie art. 63 ust. 1. W myśl przywołanego wyżej przepisu oraz art. 64 ust. 1 ww. ustawy, obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko stwierdza, w drodze postanowienia organ właściwy do wydana decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, uwzględniając łącznie uwarunkowania określone w art. 63 ust. 1 po zasięgnięciu opinii:
1) Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska;
2) Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego.
Postanowienie wydaje się również, jeżeli organ nie stwierdzi potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
W okolicznościach faktycznych niniejszej sprawy, na podstawie karty informacyjnej przedsięwzięcia, ustalono, że przedsięwzięcie z uwagi na jego rodzaj, skalę oraz lokalizację nie będzie oddziaływać na obszar Natura 2000.
Urząd Gminy Starogard Gd. dnia 16.09.2015 r. zawiadomił o wszczęciu postępowania administracyjnego znak: PPN.6220.7.1.2015.MA. Zawiadomienie zostało opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Starogard Gd. oraz w publicznie dostępnym wykazie danych zawierających informacje o środowisku i jego ochronie (www.ekoportal.pl.) pod numerem 257/2015. Po zawiadomieniu nie wpłynęły żadne uwagi oraz wnioski.
Działając na podstawie art. 64 ust. 1 Wójt Gminy Starogard Gdański pismami znak PPN.6220.7.2.2015.MA z dnia 16.09.2015 r. zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Starogardzie Gd. z prośbą o przedstawienie opinii w przedmiocie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny pismem z dnia 30.09.2015 r. (data wpływu 07.10.2015 r.) znak: SE.VII/471/47/EB/15 stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie wymaga się przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska pismem z dnia 19.10.2015 r. (data wpływu 22.10.2015 r.) znak: RDOŚ-Gd-WOO.4240.454.2015.KSZ.2 wezwał Inwestora do uzupełnienia karty informacyjnej przedsięwzięcia. Inwestor w dniu 09.11.2015 r. przedłożył uzupełnienie karty informacyjnej przedsięwzięcia w tut. urzędzie. Pismem z dnia 16.12.2015 r. (data wpływu 21.12.2015 r.) znak: RDOŚ-Gd-WOO.4240.454.2015.KSZ.4 Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska ponownie wezwał inwestora do uzupełnienia karty informacyjnej przedsięwzięcia. Dnia 23.12.2015 r. uzupełnienie zostało przedłożone w tut. urzędzie.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku postanowieniem znak RDOŚ-Gd-WOO.4240.454.2015.KSZ.6 z dnia 02.02.2016 r. (data wpływu 04.02.2015 r.) wyraził opinię o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.
Biorąc pod uwagę w/w opinie Wójt Gminy Starogard Gdański wydał dnia 10.02.2016 r. postanowienie nr PPN.6220.7.7.2016.MA o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanej inwestycji. Informacja o ww. postanowieniu została umieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych zawierających informacje o środowisku i jego ochronie (www.ekoportal.pl) pod numerem: 1/2016. Dnia 07.03.2016 r. strony zostały zawiadomione o zakończeniu postępowania oraz możliwości zapoznania się i wypowiedzenia co do zebranych dowodów i materiałów. Po zawiadomieniu nie wpłynęły żadne uwagi.
Przy stwierdzaniu braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko tut. Urząd przeanalizował uwarunkowania inwestycji, zgodnie z art. 63 ust. 1 w/w ustawy:
a) Skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji
Przedmiotem planowanego przedsięwzięcia jest rozbudowa drogi gminnej nr 213044G na odcinku od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 229 do granicy gminy Starogard Gdański o długości ok. 1.8 km.
W ramach inwestycji inwestor przewiduje również wykonanie w planowanym pasie drogowym kanalizacji sanitarnej o długości ok. 1.8 km.
Działki, na których przedsięwzięcie zostanie zrealizowane i na które będzie oddziaływać są następujące:
® Gmina Starogard Gdański
® Gmina Bobowo
Działki nr 76/4 oraz 23 posiadają status terenu zamkniętego, jednakże graniczą one jedynie z przedsięwzięciem, natomiast nie będzie ono na nich realizowane.
Przedsięwzięcie przechodzi przez obręb miejscowości Jabłowo. Początek przedsięwzięcia zlokalizowany jest na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 229, koniec natomiast przewidziany jest na granicy gminy Starogard Gdański z gminą Bobowo. Przedmiotowe przedsięwzięcie przebiega zarówno przez tereny zabudowane jak i niezabudowane. W większości jednak przez tereny niezabudowane. Całość przedmiotowej drogi przebiega przez teren gminy Starogard Gdański.
Pas drogowy drogi gminnej jest już częściowo zagospodarowany pod względem drogowym
i na całym odcinku użytkowany jako ciąg komunikacyjny dla ruchu pojazdów samochodowych, rowerowych i dla pieszych. Posiada jezdnię z bruku kamiennego, pobocza gruntowe, obiekty inżynierskie, elementy służące do odwodnienia drogi. Wody opadowe odprowadzane są powierzchniowo. Szerokość jezdni z bruku waha się od 3 do 5 m. Jezdnia wykazuje lokalne ubytki bruku, liczne nierówności i zapadnięcia, co ciągnie za sobą konieczności podjęcia prac naprawczych i poprawiających jej stan. Konieczne jest również wykonanie prac poprawiających geometrię i przekrój drogi, w celu dostosowania jej parametrów technicznych do potrzeb użytkowników drogi i obowiązujących przepisów prawnych. Przedmiotowe przedsięwzięcie przebiega zarówno przez tereny zabudowane jak i niezabudowane. W większości jednak przez tereny niezabudowane.
Przewidywany zakres przedsięwzięcia obejmuje w szczególności:
- rozbiórkę istniejących nawierzchni drogowych,
- wykonanie nowej konstrukcji jezdni,
- przebudowę i budowę skrzyżowań,
- budowę ścieżki rowerowej, ciągu pieszo-rowerowego i chodników,
- przebudowę i budowę zjazdów,
- budowę zatok autobusowych, postojowych,
- remont /przebudowę lub budowę obiektów inżynierskich, w tym przepustów,
- wykonanie, uzupełnienie i regulacja poboczy,
- renowację i remont lub przebudowę rowów,
- wykonanie oznakowania poziomego i pionowego,
- budowę kanalizacji deszczowej do odwodnienia drogi,
- budowę oświetlenia drogowego,
- budowę kanalizacji sanitarnej,
- budowę wodociągu (nie jest to wodociąg magistralny),
- budowę kanału technologicznego,
- ewentualną przebudowę istniejących sieci i urządzeń uzbrojenia terenu, kolidujących z planowanymi robotami,
- poszerzenie pasa drogowego,
- w ramach inwestycji wykonane zostaną również konieczne i niezbędne roboty mające na celu dowiązanie się do istniejącego zagospodarowania wzdłuż dróg, a w szczególności przełożenie lub przebudowa istniejących nawierzchni i sieci (bądź niwelacji terenu) poza pasem drogowym na dojazdach, ciągach pieszych i dojściach do posesji, w celu wysokościowego dostosowania do projektowanych rzędnych elementów drogi, przesunięcie ogrodzeń zlokalizowanych w pasie drogowym.
Inwestycja dotyczy również budowy sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej (ścieki bytowe oraz przemysłowe) PVC o łącznej długości ok. 1800 m wraz z ewentualnymi przepompowniami ścieków i rurociągiem tłocznym z rur PE. Ścieki odprowadzane będą do układu zbiorowej kanalizacji sanitarnej połączonej z oczyszczalnią ścieków w Jabłowie. Budowa kanalizacji sanitarnej nie zakłada wykorzystania zasobów naturalnych. Projektowana sieć kanalizacyjna grawitacyjno - tłoczna przebiegać będzie głównie w istniejącym i projektowanym pasie drogowym drogi gminnej. Powierzchnia ewentualnych terenów przepompowni przewidziana do ogrodzenia wyniesie ok. 40 m2.
Planowane roboty, dotyczące przedmiotowego przedsięwzięcia nie powodują zmian w sposobie użytkowania obiektu, jakim jest droga. Jedynie wykonanie poszerzenia pasa drogowego, wiąże się, z tym że fragmenty terenów wykorzystywane dotychczas w części na cele rolnicze i leśne a w części budowlane, przeznaczone będą na cele drogowe. Z uwagi na fakt, że przedsięwzięcie nie ingeruje w dziewicze i cenne przyrodniczo tereny, a jedynie w tereny użytkowe, przetworzone już przez człowieka, nie pogarsza się oddziaływanie obiektu na środowisko. Celem planowanych robót zaspokojenie potrzeb i oczekiwań mieszkańców, poprzez zapewnienie właściwych parametrów technicznych dróg, stanowiących dojazd do ich posesji oraz zapewnienie bezpieczeństwa ich użytkowników i komfortu mieszkańców poprzez budowę kanalizacji sanitarnej. Istniejący stan drogi jest niedostateczny, przez co nie zapewnia bezpieczeństwa użytkowania obiektu. Zezwolenie na postępującą degradację drogi powodować może niekorzystny wpływ zarówno na użytkowników drogi, jak i na otoczenie (mieszkańcy i inne elementy środowiska). Istniejące uszkodzenia nawierzchni powodują brak płynności ruchu, co bezpośrednio przekłada się na większą emisję do środowiska spalin i hałasu, zwiększenie zużycia paliwa.
Przedsięwzięcia tego typu, są inwestycjami celu publicznego i wynikają z oczekiwań społeczności. Z założenia są podejmowane i wykonywane w celu poprawy warunków bezpieczeństwa ludzi korzystających z drogi. W związku z powyższym nie przewiduje się możliwości wystąpienia konfliktów społecznych w związku z planowanym przedsięwzięciem. Przedmiotowa droga jest istniejącą drogą publiczną, której stan techniczny, na przedmiotowym odcinku, powoduje konieczność jej przebudowy oraz dostosowania do wymaganych w obowiązujących przepisach, parametrów dla tego typu dróg. Pełni funkcję komunikacyjną dla ruchu pojazdów i pieszych. Stanowi obsługę przyległych posesji oraz funkcję rozprowadzającą ruch z drogi wojewódzkiej. Jej istniejące parametry nie spełniają jednak wymagań warunków technicznych dla tej klasy drogi. Teren przyległy do pasa drogowego na odcinkach szlakowych ma charakter przeważnie rolniczy, zagrodowy oraz mieszkalno-usługowy.
b) Powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na którym oddziaływać będzie inwestycja
Kumulacja oddziaływań przedsięwzięcia ogranicza się do obszaru przewidzianego do realizacji inwestycji. Nie przewiduje się szkodliwego wpływu projektowanej inwestycji na glebę i szatę roślinną. Teren poza projektowanym pasem drogowym, sąsiadujący z inwestycją pozostanie nienaruszony, niezależnie od intensywności działań inwestycyjnych. Wyklucza się jakiekolwiek oddziaływanie fazy budowy na zdrowie najbliższych mieszkańców. Występująca uciążliwość związana może być ze zwiększonym ruchem samochodów dostawczych oraz pracą urządzeń mechanicznych. Hałas i pylenie będzie uciążliwe głównie dla pracowników wykonujących prace ziemne, montażowe i instalacyjne. Otwarte wykopy będą zabezpieczone.
c) Wykorzystania zasobów naturalnych
Planowane przedsięwzięcie, w zakresie rozbudowy drogi nie będzie generować w fazie eksploatacji zapotrzebowania na wodę, surowce, materiały, energię i paliwa. Wykorzystywana będzie jedynie energia elektryczna do oświetlenia drogowego. Przewidywane roczne zużycie to 20.000 kWh.
W fazie realizacji przedsięwzięcia nośniki te stanowić będą typowe zapotrzebowania dla maszyn
i uwarunkowań technologicznych, związanych z wykonawstwem robót budowlano – montażowych, prac pielęgnacyjnych i utrzymaniowych. Woda, energia i paliwo wykorzystane będą dla potrzeb funkcjonowania placu budowy i do wykonywania robót budowlanych (paliwo do pojazdów i maszyn, energia do urządzeń, woda do celów produkcji i pielęgnacji betonu).
Do realizacji inwestycji może być wykorzystany ciężki sprzęt budowlany tj:
- samochody ciężarowe i autocysterny do transportu surowców i materiałów na miejsce wbudowania a także do transportu materiałów nie nadających się do ponownego wykorzystania na terenie budowy,
- samobieżne maszyny wielofunkcyjne, wyposażone w następujące podzespoły:
• urządzenie frezujące do ścinania i rozdrabniania materiału istniejącej nawierzchni, zapewniające równomierne sfrezowanie i rozdrobnienie materiału przy zachowaniu założonej głębokości i/lub niwelety oraz spadku poprzecznego powierzchni frezowania,
• urządzenie do wbudowania i profilowania przetworzonego materiału, zawierające deskę wibracyjną, udarową lub wibracyjno-udarową, umożliwiające równomierne rozłożenie mieszanki, z zachowaniem przewidzianego spadku poprzecznego oraz jej wstępne zagęszczenie na całej szerokości pasa roboczego
- rozkładarki grysów i /lub równiarki do rozkładania kruszywa,
- rozkładarki asfaltów,
- walce wibracyjne ciężkie do zagęszczania zasadniczego, stalowe lub kombinowane,
- walce ogumione, stalowe,
- zagęszczarki płytowe lub ubijarki mechaniczne do ew. zagęszczenia w miejscach trudno dostępnych.
Innymi materiałami przewidywanymi do użycia w celu realizacji inwestycji: beton asfaltowy, mieszanka SMA lub MNU, kostka betonowa, kostka kamienna, płyty betonowe, kruszywo naturalne, cement, destrukt (materiał pochodzący z frezowania istniejącej nawierzchni asfaltowej), emulsja asfaltowa, kamień brukowy, kruszywo naturalne. Ich ilość wynika bezpośrednio z przyjętych grubości i powierzchni poszczególnych elementów drogi.
W fazie eksploatacji materiały te będą używane przy konieczności remontu, konserwacji lub w wyniku uszkodzeń wykonanych nawierzchni.
W zakresie kanalizacji sanitarnej łączne dobowe zapotrzebowanie wody na cele bytowo-gospodarcze dla obszaru objętego opracowaniem o przewidywanej liczbie mieszkańców ok. 120 M w perspektywie wyniesie:
Qsr dob = ok. 18,0 m3/d
Qmax dob = ok. 23,40 m3/d
Qmax godz = ok. 2,44 m3/h
Szacunkowe zapotrzebowanie na energię wynosi:
Zaopatrzenie w energię elektryczną - Ps (nominalna moc silnika pompy ok. 6,0 kW).
Roczne zapotrzebowanie na energią ok. 3000 kWh/rok wraz z oświetleniem.
Na etapie budowy zapotrzebowanie pomijalne, ewentualne odwodnienie wykopów podczas robót inżynieryjnych przewidziane jest pompą spalinową.
d) Emisja i występowanie innych uciążliwości
Planowane przedsięwzięcie dotyczy zainwestowanego terenu istniejącej drogi. Ze względu na to, że większość prac ma polegać na poprawie parametrów technicznych i funkcjonalnych, w tym korekcie profilu i geometrii jezdni drogi, a tym samym nie ulegnie zmianie jej trasa, nie przewiduje się negatywnego wpływu przedsięwzięcia na obszary z nią sąsiadujące. Przedmiotowa inwestycja, nie pogorszy stanu środowiska naturalnego. Przedsięwzięcie przyczyni się do:
- zdecydowanej poprawy bezpieczeństwa ruchu jej użytkowników, m.in. poprzez segregację ruchu samochodowego i rowerowego,
- zwiększenia bezpieczeństwa ruchu pojazdów poprzez poprawę stanu technicznego nawierzchni,
- regulacji wysokościowej poboczy - usprawniony odpływ wody opadowej z jezdni;
- zmniejszenia emisji spalin i hałasu dzięki poprawie płynności ruchu, uzyskanej dzięki usunięciu zniszczeń, nierówności, spękań i wyłomów w istniejącej nawierzchni;
- poprawy geometrii istniejących skrzyżowań;
- zniesienia barier architektonicznych w obrębie skrzyżowań;
- zminimalizowania wibracji wynikających z ruchu pojazdów;
- zdecydowanej poprawę komfortu jazdy;
- kontrolowane odprowadzane ścieków bytowych do kanalizacji sanitarnej i dalej do oczyszczalni.
Wyżej wymienione korzyści wynikające z planowanego przedsięwzięcia powinny wyeliminować istniejące niedogodności, co spotka się z pozytywną reakcją mieszkańców miejscowości, przez które przebiega droga. Prace związane z budową, przebudową i remontem mają charakter czasowy, ich czas jest relatywnie krótki, dlatego też nie jest celowe rozpatrywanie zastosowania stałych zabezpieczeń akustycznych. Powstający hałas może stwarzać uciążliwość głównie dla ludności zamieszkującej budynki mieszkalne usytuowane najbliżej terenu budowy. Dlatego też prace prowadzone będą w trybie jedno- lub dwuzmianowym, wyłącznie w porze dziennej, a w przypadkach szczególnie uciążliwych lokalnie zastosowane będą lekkie przenośne ekrany akustyczne. W takim przypadku można przyjąć, że poziom hałasu poza terenem prowadzonych robót, spowodowany pracą maszyn budowlanych i towarzyszących im urządzeń technicznych, a także zwiększonym ruchem pojazdów samobieżnych i samochodowych, nie przekroczy poziomu dopuszczalnego dla tej pory dnia. Należy się jednak liczyć z lokalnymi przekroczeniami poziomów dopuszczalnych hałasu w bezpośrednim sąsiedztwie (do około 30m) od miejsc pracy maszyn budowlanych i transportu samochodowego. Ponadto obsługa maszyn i urządzeń zabezpieczona będzie zgodnie z przepisami BHP, np. stosowane będą indywidualne ochronniki słuchu. Mając na uwadze, że uciążliwość ta będzie miała charakter tymczasowy, typowy dla prac budowlanych i możliwy do złagodzenia, dotyczyła będzie jedynie czasu realizacji inwestycji i ustąpi wraz z zakończeniem prac, można przyjąć, że okresowy niekorzystny wpływ na klimat akustyczny wokół prowadzonych robót będzie akceptowalny, jako tymczasowe zjawisko typowe dla każdej budowy.
W celu zabezpieczenia wód podziemnych przed zanieczyszczeniem zastosowane zostaną następujące środki:
- teren budowy wyposażony będzie w przenośne toalety,
- używany na budowie sprzęt oraz maszyny i środki transportu będą w dobrym stanie technicznym, w celu nie dopuszczenia do niekontrolowanych wycieków substancji ropopochodnych z maszyn i urządzeń
- destrukt, w przypadku konieczności jego magazynowania na terenie budowy, magazynowany będzie
w miejscu zabezpieczonym przed spływem wód opadowych do gruntu,
- plac budowy wyposażony będzie w tzw. „apteczki ekologiczne” a w szczególności w sorbety do likwidacji rozlewisk substancji ropopochodnych,
- powstałe w trakcie robót budowlanych odpady zanieczyszczone substancjami niebezpiecznymi magazynowane będą w miejscach zabezpieczonych przed przenikaniem substancji niebezpiecznych do gruntu.
W fazie eksploatacji drogi występować będzie jeden rodzaj ścieków – wody opadowe i roztopowe. Odwodnienie dróg realizowane będzie poprzez system przydrożnych rowów odwadniających oraz w części do istniejących i nowych wpustów deszczowych.
Wpływ na klimat akustyczny otoczenia
Planowane roboty budowlane wykonywane będą zarówno w sąsiedztwie terenów niezabudowanych, jak i z zabudową mieszkaniową. Przeważa luźna zabudowa o charakterze mieszkaniowo-usługowej lub zagrodowej. Planowane przedsięwzięcie realizowane będzie na istniejącej drodze i przebiegać będzie po śladzie istniejącej drogi. Zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie ochrony środowiska przed hałasem, ochronie podlegają tereny zabudowy mieszkaniowej. Pozostałe tereny występujące w sąsiedztwie planowanej inwestycji ochronie akustycznej nie podlegają. Obecnie tereny przylegające do drogi są obciążone, i docelowo również będą, w sposób stały hałasem, generowanym przez pojazdy korzystające z dróg. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku - wartości poziomów dopuszczalnych hałasu w środowisku zależą od rodzaju źródła emitującego, pory dziennej lub nocnej oraz funkcji urbanistycznej, jaką spełnia dany teren i odnoszą się do terenów wymagających ochrony przed hałasem.
Czas uśredniania (obliczania lub pomiarów LAeq) zgodnie z rozporządzeniem:
- 16 godzin dnia (600 – 2200) lub 8 godzin nocy (2200 – 600) dla komunikacyjnych źródeł hałasu, drogowy
i kolejowy, bez przelotów samolotów.
Dopuszczalne poziomy hałasu komunikacyjnego wyrażone równoważnym poziomem dźwięku zgodnie
z rozporządzeniem, dla m.in. terenów zabudowy mieszkaniowo-usługowej, zabudowy zagrodowej, rekreacyjno-wypoczynkowych , wynoszą:
- pora dzienna /czas odniesienia 16 godz./ - LAeq D= 65 dB,
- pora nocna /czas odniesienia 8 godz./ - LAeq N= 56 dB.
Wskaźniki LAeq D i LAeq N, to wskaźniki, które mają zastosowanie do ustalania i kontroli warunków korzystania ze środowiska, w odniesieniu do jednej doby.
Etap realizacji inwestycji wymagać będzie organizacji i funkcjonowania placu budowy. W miejscu prowadzenia robót budowlanych wystąpią okresowe zakłócenia akustyczne spowodowane pracą sprzętu budowlanego oraz przejazdami pojazdów transportujących materiały i surowce. Poziomy mocy akustycznej poszczególnych maszyn wahają się od 80 do 110 dB. Hałas ten jest jednak krótkotrwały o zasięgu lokalnym i ustąpi po zakończeniu robot. Uciążliwość akustyczna zależna jest od oddalenia od placu budowy oraz od czasu pracy poszczególnych urządzeń.
Prace związane z budową, przebudową i remontem mają charakter czasowy, ich czas jest relatywnie krótki, dlatego też nie jest celowe rozpatrywanie zastosowania stałych zabezpieczeń akustycznych. Powstający hałas może stwarzać uciążliwość głównie dla ludności zamieszkującej budynki mieszkalne usytuowane najbliżej terenu budowy. Dlatego też prace prowadzone będą w trybie jedno- lub dwuzmianowym, wyłącznie w porze dziennej, a w przypadkach szczególnie uciążliwych lokalnie zastosowane będą lekkie przenośne ekrany akustyczne. W takim przypadku można przyjąć, że poziom hałasu poza terenem prowadzonych robót, spowodowany pracą maszyn budowlanych i towarzyszących im urządzeń technicznych, a także zwiększonym ruchem pojazdów samobieżnych i samochodowych, nie przekroczy poziomu dopuszczalnego dla tej pory dnia. Należy się jednak liczyć z lokalnymi przekroczeniami poziomów dopuszczalnych hałasu w bezpośrednim sąsiedztwie (do około 30m) od miejsc pracy maszyn budowlanych i transportu samochodowego.
e) Ryzyko wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii
Z uwagi na specyfikę inwestycji nie przewiduje się, aby realizacja, czy eksploatacja przyczyniły się do wystąpienia znaczących awarii mogących oddziaływać na zdrowie ludzi oraz środowisko naturalne.
a) Obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych
Planowana inwestycja nie jest usytuowana na ww. obszarach.
b) Obszary wybrzeży
Planowana inwestycja nie jest usytuowana na ww. obszarach.
c) Obszary górskie lub leśne
Teren przyległy do pasa drogowego przedmiotowej inwestycji stanowi w większości teren rolniczy jak również teren zabudowy zagrodowej, mieszkaniowo - usługowej oraz teren leśny.
d) Obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych
Na podstawie przeprowadzonych analiz w oparciu o materiały wyjściowe wykorzystane przy opracowywaniu KIP (m.in. dane WIOŚ) oraz obowiązujące przepisy prawne można stwierdzić, że planowane przedsięwzięcie, zarówno na etapie realizacji jak i eksploatacji nie będzie kolidować z realizacją celów dla środowiskowych jednolitych części wód powierzchniowych (JCWP) oraz jednolitych części wód podziemnych (JCWPd) określonych w Planie Gospodarowania Wodami na obszarze dorzecza Wisły.
Budowa sieci kanalizacji w istniejących uwarunkowaniach gruntowo-wodnych jest inwestycją mało uciążliwą dla środowiska wód powierzchniowych. Nie ma więc potrzeby na etapie budowy stosowania specjalnych technologii lub rozwiązań inżynierskich, które ograniczałaby negatywny wpływ na wody, gdyż nie przewiduje się bezpośrednio odprowadzać ścieków sanitarnych, do wód powierzchniowych - niezależnie od realizowanego wariantu.
Technologie robót budowlanych stosowanych przy budowie kanalizacji sanitarnej, nie powodują powstawania ścieków, które miałyby większy wpływ na jakość ścieków odprowadzanych przez kanalizację lub wprowadzanych do gruntu i pośrednio do wód gruntowych. Prace budowlane, których wykonanie przewidziano przy realizacji danego przedsięwzięcia nie wpłyną negatywnie na istniejący bilans wód gruntowych i powierzchniowych.
e) Obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody
Przedmiotowa inwestycja położona jest poza obszarami europejskiej sieci Natura 2000 oraz poza pozostałymi obszarami objętymi ochroną na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r., Nr 151, poz. 1220 ze zm.)
Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są:
- ok. 10,7 km na północny wschód „Waćmierz” PLH220031,
- ok. 6,5 km na północny zachód „Dolina Wierzycy” PLH 220094
Inne najbliżej położone obszary chronione, objęte ochroną na podstawie przepisów ww. ustawy to leżący w odległości 6,5 km Gniewski Obszar Chronionego Krajobrazu, oddalony ok. 8,8 km Obszar Chronionego Krajobrazu Borów Tucholskich.
Lokalizacja inwestycji poza granicami obszarów Natura 2000, wyklucza możliwość utraty powierzchni i fragmentacji siedlisk przyrodniczych stanowiących przedmiot ochrony w ich granicach. Mając na uwadze położenie geograficzne oraz skalę i charakter przedsięwzięcia, nie ma podstaw przypuszczać, aby realizacja inwestycji mogła również spowodować modyfikację warunków ekologicznych ostoi, tym samym: pogorszenie stanu siedlisk przyrodniczych lub siedlisk gatunków roślin i zwierząt, dla których ochrony zostały wyznaczone ww. obszary Natura 2000.
f) Obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone
Planowana inwestycja nie jest usytuowana na ww. obszarach.
g) Obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne
Zasięg przedmiotowej inwestycji nie obejmuje obszarów o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.
h) Gęstość zaludnienia
Planowana inwestycja przebiega przez teren rozproszonej zabudowy zagrodowej, teren rolniczy oraz usługowo - mieszkalny. Gęstość zaludnienia w analizowanym terenie nie jest wysoka.
i) Obszary przylegające do jezior
Planowana inwestycja nie jest usytuowana na ww. obszarach.
j) Uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej
Zasięg przedmiotowej inwestycji nie obejmuje obszarów podlegających ochronie uzdrowiskowej.
a) Zasięgu oddziaływania – obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać
Planowana inwestycja przebiega zarówno przez tereny rolnicze - niezabudowane jak i zabudowane – głównie o charakterze zabudowy zagrodowej, jednorodzinnej jak i usługowej. Teren przyległy do pasa drogowego na odcinku w terenie niezabudowanym ma charakter głównie rolniczy. Powstający hałas na etapie realizacji inwestycji może stwarzać uciążliwość głównie dla ludności zamieszkującej najbliżej terenu budowy.
b) Transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze
Obszar oddziaływania przedsięwzięcia na etapie jego realizacji nie będzie wykraczał poza granice gminy Starogard Gdański. Poziom i rodzaj zanieczyszczeń oraz zastosowane rozwiązania techniczne umożliwiają zminimalizowanie oddziaływań w granicach działek objętych planowaną inwestycją. Oddziaływanie transgraniczne wiąże się ze zjawiskiem migracji zanieczyszczeń z terenu danego kraju na obszar innych państw. Emitowane zanieczyszczenia przenoszone są główne z masami powietrza i wodami płynącymi. Z uwagi na niewielki zakres oddziaływania przedsięwzięcia oraz znaczne oddalenie od granic państwa, nie stwierdza się transgranicznego oddziaływania na środowisko planowanej inwestycji, na etapie jej realizacji i eksploatacji i ewentualnej likwidacji.
c) Wielkości i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej
Planowana inwestycja nie wpływa na zmianę (pogorszenie) klimatu akustycznego, wręcz zostanie on poprawiony w fazie eksploatacji. Jedynie w fazie realizacji inwestycji nastąpi zwiększenie natężenia hałasu i wibracji, jednak ze względu na znikomy, lokalny i przejściowy jego charakter, można uznać ten wpływ za nieszkodliwy.
Nie przewiduje się szkodliwego wpływu projektowanej inwestycji na glebę i szatę roślinną. Teren, poza projektowanym pasem drogowym, sąsiadujący z inwestycją pozostanie nienaruszony, niezależnie od intensywności działań inwestycyjnych. Wyklucza się jakiekolwiek oddziaływanie fazy budowy na zdrowie najbliższych mieszkańców. Występująca uciążliwość związana może być ze zwiększonym ruchem samochodów dostawczych oraz pracą urządzeń mechanicznych. Hałas i pylenie będzie uciążliwe głównie dla pracowników wykonujących prace ziemne, montażowe i instalacyjne. Otwarte wykopy będą zabezpieczone. Uciążliwości te będą ograniczone poprzez stosowanie zabezpieczeń wynikających z przepisów BHP i organizacji robót.
Istniejąca droga na całym odcinku, objętym inwestycją, posiada bardzo nierówną nawierzchnię. Liczne zapadnięcia, wyboje, dziury znacznie utrudniają ruch, stwarzają realne zagrożenie zdrowia i życie użytkowników drogi. Powierzchnia drogi jest nierówna i zdeformowana, a spadki są nieregularne. Zły stan nawierzchni niekorzystnie wpływa również na komfort jazdy i walory estetyczne obszarów, przez które droga przebiega.
d) Prawdopodobieństwa oddziaływań
Głównym źródłem emisji zanieczyszczeń do powietrza będą maszyny budowlane i środki transportu wykorzystywane w pracach budowlanych oraz przygotowanie i rozkładanie mieszanek asfaltowych. Emisja ta będzie miała charakter krótkotrwały i przemijający.
W okresie eksploatacji drogi wystąpić mogą emisje związane z ewentualnym odprowadzaniem wód opadowych i roztopowych do wód powierzchniowych lub gruntu. Jednak, z uwagi na rodzaj powierzchni, z której pochodzą oraz przyjęte rozwiązania techniczne omówionych wcześniej środków zapobiegawczych należy uznać, iż podczas realizacji i eksploatacji inwestycji wypracowane zostaną rozwiązania powodujące, iż inwestycja nie będzie oddziaływała niekorzystnie na środowisko w omawianym zakresie.
Eksploatacja drogi nie spowoduje przekroczenia standardów emisyjnych w zakresie emisji zanieczyszczeń komunikacyjnych do powietrza. Wielkość emisji substancji gazowych uzależniona jest od ilości i rodzaju pojazdów ich stanu technicznego, pojemności silnika, ilości zużywanego paliwa, jakości i rodzaju używanego paliwa, prędkości jazdy, stopnia rozgrzania silnika. Drugą grupą emisji komunikacyjnych są pyły powstające w wyniku tarcia i zużywania się elementów pojazdów i podwozia. Ponieważ dominują wśród nich frakcje nielotne, rozpraszane w bliskości źródła powstawania, pomija się ich wpływ na stan powietrza atmosferycznego.
Na terenie objętym opracowaniem znajdują się liniowe źródła emisji niezorganizowanej czyli ruch przyjeżdżających samochodów. Ruch tych pojazdów odbywać się będzie głównie w porze dziennej.
Szacuje się, że z pojazdów korzystających z przedmiotowego odcinka drogi emisja podstawowych zanieczyszczeń komunikacyjnych wynosić będzie:
tlenki węgla CO - 36,14 mg/rok
benzen - 0,315 Mg/rok
węglowodory alifatyczne - 5,41 Mg/rok
węglowodory aromatyczne - 1,62 Mg/rok
tlenki azotu NOx - 27,17 mg/rok
ołów Pb - 0,004 mg/rok
tlenki siarki SOx - 2,03 Mg/rok.
Mogą wystąpić utrudnienia w ruchu drogowym związane z wykonywaniem robót budowlanych, transportem materiałów. Co może posiadać pewien niekorzystny wpływ, związany z typowym funkcjonowaniem placu budowy. Objawi się on nieznacznie zwiększoną emisją zanieczyszczeń pyłowych i gazowych oraz poziomu hałasu. Oddziaływania te jednak kwalifikuje się do oddziaływań chwilowych, krótkotrwałych i są przejściowe. W związku z tym nie mogą one trwale oddziaływać na środowisko i zdrowie ludzi.
Zjawiska i zdarzenia mogące mieć wpływ na zanieczyszczenie powierzchni ziemi, wystąpić mogą wyłącznie w fazie realizacji w zakresie:
- zanieczyszczenia gruntu substancjami ropopochodnymi ze środków transportu lub maszyn o niewłaściwym stanie technicznym,
- niewłaściwym magazynowaniem odpadów niebezpiecznych w tym zanieczyszczonych substancjami niebezpiecznymi powstających w trakcie realizacji inwestycji.
W celu minimalizacji ww. zjawisk zastosowane zostaną następujące środki:
- używany na budowie sprzęt oraz maszyny i środki transportu będzie w dobrym stanie technicznym,
- odpady niebezpieczne magazynowane będą w sposób i w miejscach zabezpieczonych przed przenikaniem substancji niebezpiecznych do gruntu,
- odpady niebezpieczne przekazywane będą do unieszkodliwiania innym podmiotom posiadającym stosowne zezwolenia wydane na mocy ustawy o odpadach,
- przekazanie odpadów innym podmiotom odbywać się będzie za pomocą kart przekazania odpadów wg ustalonego wzoru,
- środki transportu oraz maszyny samobieżne i plac budowy wyposażone będą w „apteczki ekologiczne”.
Mając na uwadze charakter planowanej inwestycji, można stwierdzić, że oddziaływanie inwestycji na środowisko może występować na etapach: w fazie realizacji i eksploatacji.
e) Czas trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania.
Faza realizacji inwestycji związana jest z jednokrotnym wytworzeniem pewnego rodzaju odpadów. Przewiduje się że w okresie tym zostaną wytworzone odpady takie jak:
• ziemia z wykopów,
• materiały z rozbiórki istniejących nawierzchni,
• gruz
• elementy infrastruktury naziemnej i podziemnej,
• odpady opakowaniowe.
Grunt pozyskany z wykopów może być wykorzystany do wbudowania w nasyp. Każdorazowo o możliwości wbudowania takiego gruntu zdecyduje inspektor nadzoru. Nadmiar gruntu pozyskanego z wykopu oraz ten który nie nadaje się do ponownego wbudowania w nasyp należy wywieźć lub zagospodarować w obrębie placu budowy, zgodnie z ustawą o odpadach i ustawą o ochronie środowiska. Wykonawca robót jest zobowiązany do uwzględnienia ochrony środowiska na obszarze prowadzenia prac, w tym do ochrony gleby. Przy prowadzeniu prac budowlanych Wykonawca dążyć będzie, aby wykorzystanie i przekształcanie elementów przyrodniczych (gleby) odbywało się wyłącznie w takim zakresie, w jakim jest to konieczne w związku z realizacją inwestycji. Jeżeli ochrona elementów przyrodniczych nie będzie możliwa, należy podjęte będą działania mające na celu naprawienie wyrządzonych szkód, w szczególności przez kompensację przyrodniczą. Ściągnięta gleba (humus), składowana będzie w pryzmach z zabezpieczeniem do ponownego wbudowania, w miejscach przewidzianych do humusowania. Pozostała część zagospodarowana będzie zgodnie z ustawą o odpadach w zakresie odspojonych niezanieczyszczonych mas ziemi i gleby, ze szczególnym uwzględnieniem obowiązku ochrony gleby i ziemi.
Roboty budowlane będą prowadzone w sposób niedopuszczający do zanieczyszczenia gleby, ziemi i wód. Jeżeli w trakcie robót dojdzie do zanieczyszczenia gleby lub ziemi, które przekroczą standardy jakości gleby i ziemi, o których mowa w ustawie o ochronie środowiska, postępowanie z takimi wydobytymi masami ziemnymi będzie zgodne z przepisami ustawy o odpadach. Przy czym, gleby i ziemi nie uznaje się za zanieczyszczone, jeżeli zanieczyszczenie spowodowały substancje pochodzenia naturalnego.
Z uwagi na przyjętą technologię główne materiały budowlane, tj. mieszanka mineralno - asfaltowa dowożona będzie na bieżąco i od razu wbudowywana. Na bieżąco będzie też odbywał się transport kruszywa przeznaczonego na podbudowy, podsypki oraz beton na ławy pod krawężniki/oporniki. Zatem nie przewiduje się organizowania specjalnych placów składowych. Ewentualnemu gromadzeniu, ale krótkotrwałemu, podlegać będą ewentualnie takie materiały budowlane jak w szczególności kostka betonowa, kamienna, krawężniki, obrzeża, oporniki, studzienki ściekowe, kręgi betonowe. Na bieżąco montowane będą również rurociągi kanalizacji sanitarnej. Jako ewentualne miejsca składania tych materiałów, wykorzystywane będą przede wszystkim, miejsca zlokalizowane bezpośrednio przy miejscu ich wbudowania, tj. wyłączane z ruchu, na czas prowadzenia robót, odcinki pasa drogowego. Nie można jednak wykluczyć sytuacji, że przyszły wykonawca robót, dodatkowo zorganizuje zaplecze budowy lub składowisko, po porozumieniu z właścicielem, na którejś z działek przyległych. W sytuacji tej jednak nadal jest zobowiązany do przestrzegania warunków dotyczących zaplecza budowy i składowisk wskazanych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia oraz w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia, a mianowicie:
Sposób zabezpieczenia drzew nieprzeznaczonych do wycinki na etapie prowadzonych prac budowlanych, zapewniać będzie wykonanie wszystkich czynności:
- w sposób uniemożliwiający uszkodzenie mechaniczne drzew,
- ręcznie w zasięgu korony drzewa i w odległości co najmniej2 mna zewnątrz od obrysu korony drzewa, przy czym wyjątkowe zastosowanie sprzętu mechanicznego wymaga zgody Inspektora Nadzoru.
W zasięgu korony drzewa i w odległości co najmniej2 mna zewnątrz od obrysu korony drzewa (lub w strefie 4 ×4 mwokół drzewa) nie będą:
- wykonane place składowe i drogi dojazdowe,
- składowane materiały budowlane.
W strefie do 10 mod pnia drzewa nie będzie składowiska cementu, kruszywa, olejów, paliw
i lepiszcz. Najkorzystniejszym okresem do wykonania tych robót są miesiące od października do kwietnia.
Zabezpieczenie drzewa na okres budowy/przebudowy drogi obejmować będzie:
- owinięcie pnia matami słomianymi (np. w ilości 4 m2 na jeden pień) lub zużytymi oponami samochodowymi, a następnie oszalowanie ich deskami do wysokości pierwszych gałęzi. Dolna część każdej deski powinna opierać się na podłożu, będąc lekko wkopaną w grunt lub obsypaną ziemią. Oszalowanie powinno być otoczone opaskami z drutu lub taśmy stalowej w odległości wzajemnej co 40÷60 cm,
- przykrycie odkrytych korzeni matami słomianymi w ilości około 4 m2 na jedno drzewo,
- podlewanie drzewa wodą w ilości około 20 dm3 na jedno drzewo przez cały okres trwania robót,
w zależności od warunków atmosferycznych oraz wskazań Inspektora Nadzoru.
Po zakończeniu robót wykonany zostanie demontaż zabezpieczenia drzewa, obejmujący:
- rozebranie konstrukcji zabezpieczającej drzewo,
- usunięcie materiałów zabezpieczających,
- lekkie spulchnienie ziemi w strefie korzeniowej drzewa.
W toku postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne uwagi, protesty lub wnioski dotyczące planowanej inwestycji.
Podsumowując należy stwierdzić, iż realizacja planowanego przedsięwzięcia z racji jej charakteru nie pociągnie za sobą zagrożeń, tym bardziej znaczących oddziaływań na obszary podlegające ochronie przyrody.
Informację o wydaniu niniejszej decyzji i możliwości zapoznania się z jej treścią oraz z dokumentacją sprawy podaje się do publicznej wiadomości oraz zamieszcza się ją w publicznie dostępnym wykazie danych.
Pouczenie:
Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku za pośrednictwem Wójta Gminy Starogard Gdański w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.
Odwołanie od decyzji powinno zawierać zarzuty odnoszące się do decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 1 pkt. 1 – 22. Złożenie wniosku powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Termin ten może ulec wydłużeniu do 10 lat, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, lub podmiot na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali stanowisko organu wydającego decyzję, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz, że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Do zmiany decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach stosuje się odpowiednio przepisy o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Gmina Wiejska Starogard Gdański