Informacja o środowisku

Postanowienie o braku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla inwestycji: rozbudowa ul. Grabowieckiej w Jabłowie

Starogard Gdański, 10.02.2016 r.

 

 

POSTANOWIENIE

 

 

Zgodnie z art. 63 ust. 1, 2 i art. 64 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.) oraz § 3 ust.2 pkt 2 w związku z § 3 ust.1 pkt 60 i § 3 ust.1 pkt 79 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2010 r. Nr 213, poz. 1397 ze zm.) w związku z art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks Postępowania Administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 267)

 

WÓJT GMINY STAROGARD GDAŃSKI 

 

po rozpatrzeniu wniosku Gminy Starogard Gdański, reprezentowanej przez pełnomocnika: Panią Angelikę Elas - Bińczyk – Pracownia Projektowa ELBI, ul. 1 Maja 12/20, 75-800 Koszalin, dotyczącego uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pod nazwą:   

 

Rozbudowa drogi gminnej nr 213044G – ul. Grabowiecka w Jabłowie wraz z infrastrukturą.

 

po uzyskaniu postanowienia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku w zakresie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Starogardzie Gdańskim

 

postanawia:

 

stwierdzić, że dla wyżej wymienionego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

 

 

Uzasadnienie

 

Dnia 03.09.2015 r. Gmina Starogard Gdański, reprezentowana przez pełnomocnika: Panią Angelikę Elas - Bińczyk – Pracownia Projektowa ELBI, ul. 1 Maja 12/20, 75-800 Koszalin wystąpiła z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: rozbudowa drogi gminnej nr 213044G – ul. Grabowiecka w Jabłowie wraz z infrastrukturą.

Pismem z dnia 16.09.2015 r., nr: PPN.6220.7.1.2015.MA Wójt Gminy Starogard Gd. wszczął postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla w/w inwestycji.

Planowana inwestycja została zaliczona do przedsięwzięć, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko może być wymagane, zgodnie z § 3 ust.2 pkt 2 w związku z § 3 ust.1 pkt 60 oraz § 3 ust.1 pkt 79 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2010 r., Nr 213, poz.1397 ze zm.).

Pismem z dnia 16.09.2015 r., nr: PPN.6220.7.2.2015.MA Wójt Gminy Starogard Gd. zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Starogardzie Gd. o wydanie stosownych opinii. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku postanowieniem z dnia 02.02.2015 r. (data wpływu 04.02.2015 r.), znak RDOŚ-Gd-WOO.4240.454.2015.KSZ.6 wydał postanowienie o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla w/w przedsięwzięcia. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Starogardzie Gdańskim pismem z dnia 30.09.2015 r. (data wpływu 07.10.2015 r.) znak SE-VII-471/47/EB/15 stwierdził, że dla w/w inwestycji nie wymaga się przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Analizując powyższe opinie oraz uwzględniając rodzaj i skalę planowanego przedsięwzięcia, tut. organ stwierdził brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

 

1. Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia:           

                                                                                                              

a)  Skala przedsięwzięcia i wielkość zajmowanego terenu oraz ich wzajemne proporcje:

            Przedmiotem planowanego przedsięwzięcia jest rozbudowa drogi gminnej nr 213044G na odcinku od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 229 do granicy gminy Starogard Gdański o długości ok. 1.8 km.
W ramach inwestycji inwestor przewiduje również wykonanie w planowanym pasie drogowym przedmiotowej drogi, kanalizację sanitarną o długości ok. 1.8 km.

            Pas drogowy drogi gminnej jest już częściowo zagospodarowany pod względem drogowym
i na całym odcinku użytkowany jako ciąg komunikacyjny dla ruchu pojazdów samochodowych, rowerowych i dla pieszych.  Posiada jezdnię z bruku kamiennego, pobocza gruntowe, obiekty inżynierskie, elementy służące do odwodnienia drogi. Wody opadowe odprowadzane są powierzchniowo. Szerokość jezdni z bruku waha się od 3 do 5 m. Jezdnia wykazuje lokalne ubytki bruku, liczne nierówności i zapadnięcia, co ciągnie za sobą konieczności podjęcia prac naprawczych i poprawiających jej stan. Konieczne jest również wykonanie prac poprawiających geometrię i przekrój drogi, w celu dostosowania jej parametrów technicznych do potrzeb użytkowników drogi i obowiązujących przepisów prawnych.

            Usytuowanie przedsięwzięcia przedstawia się następująco: przedsięwzięcie (zarówno droga, jak
i kanalizacja sanitarna) zlokalizowane jest na obszarze województwa pomorskiego, w powiecie starogardzkim na terenie gminy Starogard Gdański. Przechodzi przez obręb miejscowości Jabłowo. Początek przedsięwzięcia zlokalizowany jest na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 229, koniec natomiast przewidziany jest na granicy gminy Starogard Gdański z gminą Bobowo.

            Przedmiotowe przedsięwzięcie przebiega zarówno przez tereny zabudowane jak i niezabudowane.
W większości jednak przez tereny niezabudowane.

Przewidywany zakres przedsięwzięcia obejmuje w szczególności:

- rozbiórkę istniejących nawierzchni drogowych,

- wykonanie nowej konstrukcji jezdni,

- przebudowę i budowę skrzyżowań

- budowę ścieżki rowerowej, ciągu pieszo-rowerowego i chodników

- przebudowę i budowę zjazdów

- budowę zatok autobusowych, postojowych

- remont /przebudowę lub budowę obiektów inżynierskich, w tym przepustów

- wykonanie, uzupełnienie i regulacja poboczy

- renowację i remont lub przebudowę rowów

- wykonanie oznakowania poziomego i pionowego

- budowę kanalizacji deszczowej do odwodnienia drogi

- budowę oświetlenia drogowego

- budowę kanalizacji sanitarnej

- budowę wodociągu (nie jest to wodociąg magistralny)

- budowę kanału technologicznego

- ewentualną przebudowę istniejących sieci i urządzeń uzbrojenia terenu, kolidujących z planowanymi robotami

- poszerzenie pasa drogowego,

- w ramach inwestycji wykonane zostaną również konieczne i niezbędne roboty mające na celu dowiązanie się do istniejącego zagospodarowania wzdłuż dróg, a w szczególności przełożenie lub przebudowa istniejących nawierzchni i sieci (bądź niwelacja terenu) poza pasem drogowym na dojazdach, ciągach pieszych i dojściach do posesji, w celu wysokościowego dostosowania do projektowanych rzędnych elementów drogi, przesunięcie ogrodzeń zlokalizowanych w pasie drogowym.

            Inwestycja dotyczy również budowy sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej (ścieki bytowe oraz przemysłowe) PVC o łącznej długości ok. 1800 m wraz z ewentualnymi przepompowniami ścieków i rurociągiem tłocznym z rur PE. Ścieki odprowadzane będą do układu zbiorowej kanalizacji sanitarnej połączonej z oczyszczalnią ścieków w Jabłowie. Budowa kanalizacji sanitarnej nie zakłada wykorzystania zasobów naturalnych. Projektowana sieć kanalizacyjna grawitacyjna - tłoczna przebiegać będzie głównie w istniejącym i projektowanym pasie drogowym drogi gminnej.

 

b) Powiązanie z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowanie się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na który oddziaływać będzie inwestycja:

 

            Kumulacja oddziaływań przedsięwzięcia ogranicza się do obszaru przewidzianego do realizacji inwestycji. Nie przewiduje się szkodliwego wpływu projektowanej inwestycji na glebę i szatę roślinną. Teren, poza projektowanym pasem drogowym, sąsiadujący z inwestycją pozostanie nienaruszony, niezależnie od intensywności działań inwestycyjnych.  Wyklucza się jakiekolwiek oddziaływanie fazy budowy na zdrowie najbliższych mieszkańców. Występująca uciążliwość związana może być ze zwiększonym ruchem samochodów dostawczych oraz pracą urządzeń mechanicznych. Hałas i pylenie będzie uciążliwe głównie dla pracowników wykonujących prace ziemne, montażowe i instalacyjne. Otwarte wykopy będą zabezpieczone.

 

c)  Wykorzystanie zasobów naturalnych i innych wykorzystywanych surowców, materiałów, paliw i energii: 

 

Planowane przedsięwzięcie, w zakresie rozbudowy drogi nie będzie generować w fazie eksploatacji zapotrzebowania na wodę, surowce, materiały, energię i paliwa. Wykorzystywana będzie jedynie energia elektryczna do oświetlenia drogowego. Przewidywane roczne zużycie to 20.000 kWh.

W fazie realizacji przedsięwzięcia nośniki te stanowić będą typowe zapotrzebowania dla maszyn
i uwarunkowań technologicznych, związanych z  wykonawstwem robót budowlano – montażowych, prac pielęgnacyjnych i utrzymaniowych. Woda, energia i paliwo wykorzystane będą dla potrzeb funkcjonowania placu budowy i do wykonywania robót budowlanych (paliwo do pojazdów i maszyn, energia do urządzeń, woda do celów produkcji i pielęgnacji betonu).

Do realizacji inwestycji może być wykorzystany ciężki sprzęt budowlany tj:

- samochodów ciężarowych i autocystern do transportu surowców i materiałów na miejsce wbudowania a także do transportu materiałów  nie nadających się do ponownego wykorzystania na terenie budowy,

- samobieżne maszyny wielofunkcyjne, wyposażone w następujące podzespoły:

• urządzenie frezujące do ścinania i rozdrabniania materiału istniejącej nawierzchni, zapewniające równomierne sfrezowanie i rozdrobnienie materiału przy zachowaniu założonej głębokości i/lub niwelety oraz spadku poprzecznego powierzchni frezowania,

• urządzenie do wbudowania i profilowania przetworzonego materiału, zawierające deskę wibracyjną, udarową lub wibracyjno-udarową, umożliwiające równomierne rozłożenie mieszanki, z zachowaniem przewidzianego spadku poprzecznego oraz jej wstępne zagęszczenie na  całej szerokości pasa roboczego

- rozkładarki grysów i /lub równiarki do rozkładania kruszywa,

- rozkładarki asfaltów,

- walce wibracyjne ciężkie do zagęszczania zasadniczego, stalowe lub kombinowane,

- walce ogumione, stalowe,

- zagęszczarki płytowe lub ubijarki mechaniczne do ew. zagęszczenia w miejscach trudno dostępnych.

Innymi materiałami przewidywanymi do użycia w celu realizacji inwestycji: beton asfaltowy, mieszanka SMA lub MNU, kostka betonowa, kostka kamienna, płyty betonowe,  kruszywo naturalne, cement, destrukt (materiał pochodzący z frezowania istniejącej nawierzchni asfaltowej), emulsja asfaltowa, kamień brukowy, kruszywo naturalne. Ich ilość wynika bezpośrednio z przyjętych grubości i powierzchni poszczególnych elementów drogi.

W fazie eksploatacji materiały te będą używane przy konieczności remontu, konserwacji lub w wyniku uszkodzeń wykonanych nawierzchni.

W zakresie kanalizacji sanitarnej łączne dobowe zapotrzebowanie wody na cele bytowo-gospodarcze dla obszaru objętego opracowaniem o przewidywanej liczbie mieszkańców ok. 120 M w  perspektywie wyniesie:

Qsr dob  = ok. 18,0 m3/d

Qmax dob  = ok. 23,40 m3/d

Qmax godz  = ok. 2,44 m3/h

Szacunkowe zapotrzebowanie na energię wynosi:

Zaopatrzenie w energię elektryczną - Ps (nominalna moc silnika pompy ok. 6,0 kW).

Roczne zapotrzebowanie na energią ok. 3000 kWh/rok wraz z oświetleniem.

Na etapie budowy zapotrzebowanie pomijalne, ewentualne odwodnienie wykopów podczas

robót inżynieryjnych przewidziane jest pompą spalinową.

 

d)  Emisja i występowanie innych uciążliwości:

 

            Planowane przedsięwzięcie dotyczy zainwestowanego terenu istniejącej drogi. Ze względu na to, że większość prac ma polegać na poprawie parametrów technicznych i funkcjonalnych, w tym korekcie profilu i geometrii jezdni drogi, a tym samym nie ulegnie zmianie jej trasa, nie przewiduje się negatywnego wpływu przedsięwzięcia na obszary z nią sąsiadujące. Przedmiotowa inwestycja, nie pogorszy stanu środowiska naturalnego. Przedsięwzięcie przyczynie się do:

- zdecydowanej poprawy bezpieczeństwa ruchu jej użytkowników, m.in. poprzez segregację ruchu samochodowego i rowerowego,

- zwiększenia bezpieczeństwa ruchu pojazdów poprzez poprawę stanu technicznego nawierzchni,

- regulacji wysokościowej poboczy - usprawniony odpływ wody opadowej z jezdni;

- zmniejszenia emisji spalin i hałasu dzięki poprawie płynności ruchu, uzyskanej dzięki usunięciu zniszczeń, nierówności, spękań i wyłomów w istniejącej nawierzchni;

- poprawy geometrii istniejących skrzyżowań,

- zniesienia barier architektonicznych w obrębie skrzyżowań;

- zminimalizowania wibracji wynikających z ruchu pojazdów;

- zdecydowanej poprawę komfortu jazdy;

- kontrolowane odprowadzane ścieków bytowych do kanalizacji sanitarnej i dalej do oczyszczalni.

Wyżej wymienione korzyści wynikające z planowanego przedsięwzięcia powinny wyeliminować istniejące niedogodności, co spotka się z pozytywną reakcją mieszkańców miejscowości, przez które przebiega droga. Prace związane z budową, przebudową i remontem mają charakter czasowy, ich czas jest relatywnie krótki, dlatego też nie jest celowe rozpatrywanie zastosowania stałych zabezpieczeń akustycznych. Powstający hałas może stwarzać uciążliwość głównie dla ludności zamieszkującej budynki mieszkalne usytuowane najbliżej terenu budowy. Dlatego też prace prowadzone będą w trybie jedno- lub dwuzmianowym, wyłącznie w porze dziennej, a w przypadkach szczególnie uciążliwych lokalnie zastosowane będą lekkie przenośne ekrany akustyczne. W takim przypadku można przyjąć, że poziom hałasu poza terenem prowadzonych robót, spowodowany pracą maszyn budowlanych i towarzyszących im urządzeń technicznych, a także zwiększonym ruchem pojazdów samobieżnych i samochodowych, nie przekroczy poziomu dopuszczalnego dla tej pory dnia. Należy się jednak liczyć z lokalnymi przekroczeniami poziomów dopuszczalnych hałasu w bezpośrednim sąsiedztwie (do około 30m) od miejsc pracy maszyn budowlanych i transportu samochodowego.

Ponadto obsługa maszyn i urządzeń zabezpieczona będzie zgodnie z przepisami BHP, np. stosowane będą indywidualne ochronniki słuchu.

Mając na uwadze, że uciążliwość ta będzie miała charakter tymczasowy, typowy dla prac budowlanych
i możliwy do złagodzenia, dotyczyła będzie jedynie czasu realizacji inwestycji i ustąpi wraz z zakończeniem prac, można przyjąć, że okresowy niekorzystny wpływ na klimat akustyczny wokół prowadzonych robót będzie akceptowalny, jako tymczasowe zjawisko typowe dla każdej budowy.

 

2. Usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska:

 

Przedmiotowa inwestycja położona jest poza obszarami europejskiej sieci Natura 2000 oraz poza pozostałymi obszarami objętymi ochroną na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r., Nr 151, poz. 1220 ze zm.)

 

Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są:

- ok. 10,7 km na północny wschód „Waćmierz” PLH220031,

- ok. 6,5 km na północny zachód „Dolina Wierzycy” PLH 220094

            Inne najbliżej położone obszary chronione, objęte ochroną na podstawie przepisów ww. ustawy to leżący w odległości 6,5 km Gniewski Obszar Chronionego Krajobrazu, oddalony ok. 8,8 km Obszar Chronionego Krajobrazu Borów Tucholskich.

            Lokalizacja inwestycji poza granicami obszarów Natura 2000, wyklucza możliwość utraty powierzchni i fragmentacji siedlisk przyrodniczych stanowiących przedmiot ochrony w ich granicach. Mając na uwadze położenie geograficzne oraz skalę i charakter przedsięwzięcia, nie ma podstaw przypuszczać, aby realizacja inwestycji mogła również spowodować modyfikację warunków ekologicznych ostoi, tym samym: pogorszenie stanu siedlisk przyrodniczych lub siedlisk gatunków roślin i zwierząt, dla których ochrony zostały wyznaczone ww. obszary Natura 2000.

 

3. Rodzaj i skala możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych w pkt 1 i 2.

 

W związku z rodzajem i lokalizacją przedsięwzięcia, oddaloną o bezpieczną odległość od granic państwa, wykluczona jest możliwość oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na obszary położone poza granicami Polski zarówno na etapie realizacji jak i eksploatacji. Nie zachodzą, więc przesłanki do przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko w kontekście transgranicznym.

Pozostałe uwarunkowania określone w art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.) nie znajdują zastosowania ze względu na cechy i status obszaru, na którym planowana jest realizacja przedsięwzięcia. Informacja o niniejszym postanowieniu została umieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych zawierających informacje o środowisku i jego ochronie www.ekoportal.pl.

 

Postanowienie jest ostateczne i nie przysługuje na nie zażalenie.

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 10.02.2016 r.
Dokument wytworzony przez: Wydział Planowania Przestrzennego i Nieruchomości
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Monika Adamowska
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 12 lutego 2016 09:00
Dokument wprowadzony do BIP przez: Monika Adamowska
Ilość wyświetleń: 1750
12 lutego 2016 09:00 (Monika Adamowska) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany