PPN.6220.14.7.2013/14.MA Starogard Gd., 29.05.2014 r.
POSTANOWIENIE
Zgodnie z art. 59 ust. 1 pkt 2, art. 63 ust. 1, 4, art. 64 ust. 1 pkt. 1 i 2, art. 66 oraz art. 68 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.) oraz § 3 ust.1 pkt 60 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U.Nr 213, poz.1397 ze zm.) w związku z art. 49 i 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks Postępowania Administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 267),
po rozpatrzeniu wniosku Zarządu Dróg Wojewódzkich, ul. Mostowa 11A, 80-778 Gdańsk reprezentowanego przez firmę ARKAS-PROJEKT Sp. z o. o. sp. k., al. Piłsudskiego 75A bud. B, 10-460 Olsztyn w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na:
rozbudowie drogi wojewódzkiej nr 222 na odcinku Gdańsk – Starogard Gdański: w tym wykonaniu dróg (łącznie około 26 km) po istniejącym śladzie drogi wojewódzkiej, z chodnikami dla pieszych, ścieżką rowerową, sygnalizacją świetlną, wykonaniem odwodnienia, wycinką drzew.
p o s t a n a w i a m
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 02.09.2013 r. Zarząd Dróg Wojewódzkich, ul. Mostowa 11A, 80-778 Gdańsk reprezentowany przez firmę ARKAS-PROJEKT Sp. z o. o. sp. k., al. Piłsudskiego 75A bud. B, 10-460 Olsztyn zwrócił się do Wójta Gminy Starogard Gdański o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: rozbudowie drogi wojewódzkiej nr 222 na odcinku Gdańsk – Starogard Gdański: w tym wykonaniu dróg (łącznie około 26 km) po istniejącym śladzie drogi wojewódzkiej, z chodnikami dla pieszych, ścieżką rowerową, sygnalizacją świetlną, wykonaniem odwodnienia, wycinką drzew.
Biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizacje przedsięwzięcia, organem właściwym do wydania decyzji w niniejszej sprawie jest zgodnie z art. 75 ust. 4 ustawy dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Wójt Gminy Starogard Gdański.
Na podstawie § 3 ust.1 pkt 60 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U.Nr 213, poz.1397 ze zm.) przedmiotową inwestycję zalicza się do grupy, dla której przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko może być wymagane. Po zapoznaniu się z całością zgromadzonego materiału dowodowego, w tym także z opinią Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Starogardzie Gdańskim znak SE-VII-471/63/EB/13 z dnia 18.10.2013 r. (data wpływu 22.10.2013 r.), opinią Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pruszczu Gdańskim znak SE.ZNS-80.496.1.2014 z dnia 08.01.2014 r. (data wpływu 13.01.2014 r.) stwierdzających brak potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko oraz postanowieniu Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku znak RDOŚ-Gd-WOO.4240.668.2013.KP.4 z dnia 17.03.2014 r., (data wpływu 21.03.2014 r.) mówiącego o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla w/w przedsięwzięcia, uznano, że w analizowanym przypadku jest wskazane taką ocenę przeprowadzić. W myśl art. 75 ust. 4 przytaczanej ustawy, organ zwrócił się z prośbą o zaopiniowanie projektu postanowienia dotyczącego obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko do zainteresowanych wójtów, burmistrzy oraz prezydentów miast, których dotyczy inwestycja. W odpowiedzi Wójta Gminy Trąbki Wielkie pismem znak OŚ 6220.3.1.2014 z dnia 12.05.2014 r. (data wpływu 15.05.2014 r.) oraz Prezydent Miasta Starogard Gd. pismem znak WPIU.6220.7.2014 r. z dnia 28.05.2014 r., (data wpływu 29.05.2014 r.) zaopiniowali bez uwag projekt postanowienia. Pozostałe organy w wyznaczonym terminie 14 dni nie zajęły stanowiska względem projektu postanowienia co przyjęto brakiem wniesienia uwag.
Biorąc pod uwagę powyższe stanowiska oraz kierując się kryteriami zawartymi w art.63 ust.1 ww. ustawy, a także analizując informacje zawarte w karcie przedsięwzięcia ustalono co następuje:
1. W ramach przedsięwzięcia planowana jest rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 222 (łącznie około 26 km) po istniejącym śladzie drogi wojewódzkiej, z chodnikami dla pieszych, ścieżką rowerową, sygnalizacją świetlną, wykonaniem odwodnienia, wycinką drzew. Przedmiotowa droga przebiega przez teren mieszany: zabudowany (wioski) oraz niezabudowany i nie zapewnia użytkownikom drogi odpowiedniego komfortu podróży i warunków bezpieczeństwa
ruchu - brak tu ciągłości standardu przejazdu drogą wojewódzką. Niektóre odcinki w ostatnich latach zostały przebudowane, np. odcinek Trąbki Wielkie – Gołębiewo, Gołębiewko - Godziszewo. Przebudowano również rondo w Jagatowie oraz odcinek przebiegający przez miejscowość Straszyn. Poza przebudowanymi odcinkami stan istniejący drogi charakteryzują
następujące parametry:
· przekrój uliczny oraz szlakowy o szerokości jezdni 5,3m -10 m;
· duże różnice w wysokości niwelety drogi;
· nawierzchnia z betonu asfaltowego w niezadowalającym stanie technicznym (występują liczne ubytki w nawierzchni oraz spękania);
· przystanki autobusowe bez zatok;
· na większości obszaru zabudowanego brak jest chodników oraz ścieżek rowerowych;
· występuje sygnalizacja świetlna;
· występują obiekty mostowe;
· w poboczu istniejącej drogi występuje drzewostan w różnym stanie technicznym;
· na terenie zabudowanym wody opadowe spływają z korpusu drogowego na sąsiadujące działki, w nielicznych miejscach odwodnienie drogi rozwiązane jest za pomocą wpustów ulicznych;
· na odcinkach szlakowych spływ wody odbywa się za pomocą przydrożnych rowów (w
większości zamulonych i zarośniętych) bez odpływu do naturalnych odbiorników;
· w większości przypadków stwierdzono zamulone i nieprawne przepusty drogowe;
· w istniejącym pasie drogowym występują instalacje sanitarne (kanalizacja deszczowa, kanalizacja sanitarna, wodociągi, gazociągi);
· występuje sieć teletechniczna;
· występuje sieć elektroenergetyczna (podziemna, napowietrzna);
· występuje oświetlenie uliczne
Planowane przedsięwzięcie znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie rezerwatu Dolina Kłodawy oraz Obszarze Chronionego Krajobrazu Dolina Wierzycy.
4. Z treści Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia wynika, że w ramach prac przygotowawczych planowana jest wycinka około 1500 drzew i około 20 000 m² krzewów i zarośli znajdujących się w poboczu drogi i w rowach drogowych. Z informacji będących w posiadaniu organu (Inwentaryzacja Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Gdańsku, 2007 r.) wynika, że inwestycja graniczy w dużej mierze z siedliskami przyrodniczymi takimi jak: 9160-grąd subatlantycki, 9110-1 – kwaśna buczyna. Czyli planowana inwestycja może spowodować bezpośrednio (poprzez wycinkę drzew) zniszczenie lub uszczuplenie w/w siedlisk. Należy zaznaczyć, wszystkie siedliska przyrodnicze, w tym również te poza obszarami Natura 2000, objęte są nadrzędnym celem dyrektywy siedliskowej wyrażonym w art. 2 ust. 1, którym jest: „przyczynianie się do zapewnienia różnorodności biologicznej poprzez ochronę siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory na europejskim terytorium państw członkowskich, do których stosuje się Traktat” oraz (zgodnie z art. 2 ww. dyrektywy), iż dyrektywa ma na celu „zachowanie lub odtworzenie, w właściwym stanie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz gatunków będących przedmiotem zainteresowania Wspólnoty”.
Podsumowując siedliska, w tym te położone poza obszarami Natura 2000, znajdują się w zakresie prawa unijnego poprzez dyrektywę 2004/35/WE w sprawie odpowiedzialności za środowisko w odniesieniu do zapobiegania i zaradzania szkodą wyrządzonym środowisku naturalnemu. Zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. a) w/w dyrektywy szkody wyrządzone środowisku naturalnemu oznaczają „szkody wyrządzone gatunkom chronionym i w siedliskach przyrodniczych. Które stanowią dowolną szkodę mającą znaczący negatywny wpływ na osiągnięcie lub utrzymanie właściwego stanu ochrony takich siedlisk lub gatunków”.
Ponadto planowana inwestycja przechodzi w sąsiedztwie terenów wodno-błotnych gdzie istnieje możliwość występowania, miejsca rozrodu lub tras migracji płazów lub gadów. W związku z czym nie można wykluczyć braku wpływu inwestycji w trakcie realizacji i eksploatacji na płazy i gady.
5. Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko powinien określać oddziaływanie, zarówno oddzielnie, jak i w połączeniu z innymi przedsięwzięciami istniejącymi lub przewidywanymi do realizacji w pobliżu projektowanej inwestycji. Raport ten będzie podstawą ustalenia decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
W związku z koniecznością przeprowadzenia postępowania oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko niniejsze postępowanie będzie poddane procedurze upublicznienia. Informacje o niniejszym postanowieniu zostaną umieszczone w publicznie dostępnym wykazie danych zawierających informacje o środowisku i jego ochronie www.ekoportal.pl. Mając na względzie powyższe okoliczności, na podstawie przepisów przywołanych w podstawie prawnej, postanowiono jak w sentencji postanowienia.
Na postanowienie służy stronom prawo wniesienia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku za pośrednictwem Wójta gminy Starogard Gdański w terminie 7 dni od daty otrzymania postanowienia.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Gmina Wiejska Starogard Gdański