Informacja o środowisku

Postanowienie o obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla inwestycji: rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 222 na odcinku Gdańsk - Starogard Gd.

PPN.6220.14.7.2013/14.MA                                                                                             Starogard Gd., 29.05.2014 r.

 

 

POSTANOWIENIE

 

Zgodnie z art. 59 ust. 1 pkt 2, art. 63 ust. 1, 4, art. 64 ust. 1  pkt. 1 i 2, art. 66 oraz art. 68 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.) oraz § 3 ust.1 pkt 60 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U.Nr 213, poz.1397 ze zm.) w związku z art. 49 i 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks Postępowania Administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 267),

 

po rozpatrzeniu wniosku Zarządu Dróg Wojewódzkich, ul. Mostowa 11A, 80-778 Gdańsk reprezentowanego przez firmę ARKAS-PROJEKT Sp. z o. o. sp. k., al. Piłsudskiego 75A bud. B, 10-460 Olsztyn w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na:

rozbudowie drogi wojewódzkiej nr 222 na odcinku Gdańsk – Starogard Gdański: w tym wykonaniu dróg (łącznie około 26 km) po istniejącym śladzie drogi wojewódzkiej, z chodnikami dla pieszych, ścieżką rowerową, sygnalizacją świetlną, wykonaniem odwodnienia, wycinką drzew.

 

p o s t a n a w i a m

 

  1. stwierdzić obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia,

 

  1. określić zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko zgodnie z art. 66 ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.) ze szczególnym uwzględnieniem:
  • charakterystyki przyrodniczej terenu przedsięwzięcia oraz terenu znajdującego się w zasięgu oddziaływania inwestycji, z uwzględnieniem gatunków roślin, grzybów i zwierząt objętych ochroną na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, w tym siedlisk przyrodniczych oraz gatunków roślin i zwierząt z załącznika I i II Dyrektywy Rady 92/43/WG wraz z przedstawieniem zagadnień w formie graficznej i kartograficznej;
  • wyników z przeprowadzonej inwentaryzacji drzew i krzewów przeznaczonych do wycinki z podaniem ich gatunku, a w przypadku drzew również ich wieku i pierśnicy;
  • ilustracji graficznej i kartograficznej przestrzennego rozmieszczenia zinwentaryzowanych drzew i krzewów, z uwzględnieniem ich gatunku i wieku;
  • oceny wpływu inwestycji na etapie realizacji i eksploatacji na gatunki roślin i zwierząt objętych ochroną  na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody ze szczególnym uwzględnieniem analizy wpływu na poziom wód gruntowych i związanych  z tym zaburzeniem ekosystemów hydrogenicznych, a także na siedliska przyrodnicze oraz gatunki roślin i zwierząt z załącznika I i II Dyrektywy Rady 92/43/EWG;
  • oceny czy planowane przedsięwzięcie koliduje z trasą wiosennego przemieszczania się płazów i gadów i wskazanie rozwiązań mających na celu ochronę przed rozjeżdżaniem ich przez pojazdy;
  • wskazania środków minimalizujących negatywne oddziaływanie na środowisko inwestycji i określenie stopnia przewidywanych zmian w ekosystemach pomimo ich zastosowania;
  • opisu stopnia bezpośredniego zniszczenia, utraty powierzchni lub fragmentacji siedlisk przyrodniczych lub siedlisk gatunków;
  • opisu skumulowanego oddziaływania przedsięwzięcia (z uwzględnieniem wszystkich etapów inwestycji) z przedsięwzięciami zrealizowanymi, realizowanymi, a także planowanymi w sąsiedztwie planowanej inwestycji;
  • opisu potencjalnych konfliktów społecznych w kontekście wynikających z planowanego przedsięwzięcia, uciążliwości i bezpieczeństwa dla mieszkańców,
  • analizy wpływu przedsięwzięcia (zarówno na etapie realizacji jak i eksploatacji) na osiągnięcie celów środowiskowych zawartych w planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza stosownie do treści art. 81 ust. 3 ww. ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.). W tym celu, należy wskazać obszar dorzecza a także jednolite części wód powierzchniowych (JSWP) oraz podziemnych (JCWPd), na które oddziaływać będzie planowane przedsięwzięcie oraz odnieść się do wpływu inwestycji na cele środowiskowe zawarte w planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza rzeki, na którym znajduje się planowane do realizacji przedsięwzięcie.

 

Uzasadnienie

  

Wnioskiem z dnia 02.09.2013 r. Zarząd Dróg Wojewódzkich, ul. Mostowa 11A, 80-778 Gdańsk reprezentowany przez firmę ARKAS-PROJEKT Sp. z o. o. sp. k., al. Piłsudskiego 75A bud. B, 10-460 Olsztyn zwrócił się do Wójta Gminy Starogard Gdański o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: rozbudowie drogi wojewódzkiej nr 222 na odcinku Gdańsk – Starogard Gdański: w tym wykonaniu dróg (łącznie około 26 km) po istniejącym śladzie drogi wojewódzkiej, z chodnikami dla pieszych, ścieżką rowerową, sygnalizacją świetlną, wykonaniem odwodnienia, wycinką drzew.

Biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizacje przedsięwzięcia, organem właściwym do wydania decyzji w niniejszej sprawie jest zgodnie z art. 75 ust. 4 ustawy dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Wójt Gminy Starogard Gdański.

Na podstawie § 3 ust.1 pkt 60 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U.Nr 213, poz.1397 ze zm.) przedmiotową inwestycję zalicza się do grupy, dla której przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko może być wymagane. Po zapoznaniu się z całością zgromadzonego materiału dowodowego, w tym także z opinią Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Starogardzie Gdańskim znak SE-VII-471/63/EB/13 z dnia 18.10.2013 r. (data wpływu 22.10.2013 r.), opinią Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pruszczu Gdańskim znak SE.ZNS-80.496.1.2014 z dnia 08.01.2014 r. (data wpływu 13.01.2014 r.) stwierdzających brak potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko oraz postanowieniu Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku znak RDOŚ-Gd-WOO.4240.668.2013.KP.4 z dnia 17.03.2014 r., (data wpływu 21.03.2014 r.) mówiącego o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla w/w przedsięwzięcia, uznano, że w analizowanym przypadku jest wskazane taką ocenę przeprowadzić. W myśl art. 75 ust. 4 przytaczanej ustawy, organ zwrócił się z prośbą o zaopiniowanie projektu  postanowienia dotyczącego obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko do zainteresowanych wójtów, burmistrzy oraz prezydentów miast, których dotyczy inwestycja. W odpowiedzi Wójta Gminy Trąbki Wielkie pismem znak OŚ 6220.3.1.2014 z dnia 12.05.2014 r. (data wpływu 15.05.2014 r.) oraz Prezydent Miasta Starogard Gd. pismem znak WPIU.6220.7.2014 r. z dnia 28.05.2014 r., (data wpływu 29.05.2014 r.) zaopiniowali bez uwag projekt postanowienia. Pozostałe organy w wyznaczonym terminie 14 dni nie zajęły stanowiska względem projektu postanowienia co przyjęto brakiem wniesienia uwag.

 

Biorąc pod uwagę powyższe stanowiska oraz kierując się kryteriami zawartymi w art.63 ust.1 ww. ustawy, a także analizując informacje zawarte w karcie przedsięwzięcia ustalono co następuje:

 

1.   W ramach przedsięwzięcia planowana jest rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 222 (łącznie około 26 km) po istniejącym śladzie drogi wojewódzkiej, z chodnikami dla pieszych, ścieżką rowerową, sygnalizacją świetlną, wykonaniem odwodnienia, wycinką drzew. Przedmiotowa droga przebiega przez teren mieszany: zabudowany (wioski) oraz niezabudowany i nie zapewnia użytkownikom drogi odpowiedniego komfortu podróży i warunków bezpieczeństwa

ruchu - brak tu ciągłości standardu przejazdu drogą wojewódzką. Niektóre odcinki w ostatnich latach zostały przebudowane, np. odcinek Trąbki Wielkie – Gołębiewo, Gołębiewko - Godziszewo. Przebudowano również rondo w Jagatowie oraz odcinek przebiegający przez miejscowość Straszyn. Poza przebudowanymi odcinkami stan istniejący drogi charakteryzują

następujące parametry:

· przekrój uliczny oraz szlakowy o szerokości jezdni 5,3m -10 m;

· duże różnice w wysokości niwelety drogi;

· nawierzchnia z betonu asfaltowego w niezadowalającym stanie technicznym (występują  liczne ubytki w nawierzchni oraz spękania);

· przystanki autobusowe bez zatok;

· na większości obszaru zabudowanego brak jest chodników oraz ścieżek rowerowych;

· występuje sygnalizacja świetlna;

· występują obiekty mostowe;

· w poboczu istniejącej drogi występuje drzewostan w różnym stanie technicznym;

· na terenie zabudowanym wody opadowe spływają z korpusu drogowego na sąsiadujące działki, w nielicznych miejscach odwodnienie drogi rozwiązane jest za pomocą wpustów ulicznych;

· na odcinkach szlakowych spływ wody odbywa się za pomocą przydrożnych rowów (w

większości zamulonych i zarośniętych) bez odpływu do naturalnych odbiorników;

· w większości przypadków stwierdzono zamulone i nieprawne przepusty drogowe;

· w istniejącym pasie drogowym występują instalacje sanitarne (kanalizacja deszczowa, kanalizacja sanitarna, wodociągi, gazociągi);

· występuje sieć teletechniczna;

· występuje sieć elektroenergetyczna (podziemna, napowietrzna);

· występuje oświetlenie uliczne

 

  1. Inwestycja zlokalizowana będzie od granicy miasta Gdańsk do granicy miasta Starogard Gd. i przebiega przez powiat gdański (gmina Pruszcz Gdański, gmina Trąbki Wielkie) oraz powiat starogardzki (gmina Skarszewy oraz gmina Starogard Gd.), położone w centralnej części województwa pomorskiego.

      

  1. Planowana inwestycja położona jest w bezpośrednim sąsiedztwie obszaru Natura 2000 Dolina Kłodawy PLH 220007. Inne najbliżej położone obszary Natura 2000 to oddalone:
  • ok.3,5 kmna zachód „Dolina Wierzycy” PLH220094;
  • ok.3,3 kmna wschód „Grądy nad Jeziorami Zduńskim i Szpęgawskim” PLH220067;

Planowane przedsięwzięcie znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie rezerwatu Dolina Kłodawy oraz Obszarze Chronionego Krajobrazu Dolina Wierzycy.

 

      4.    Z treści Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia wynika, że w ramach prac przygotowawczych planowana jest wycinka około 1500 drzew i około 20 000 m² krzewów i zarośli znajdujących się w poboczu drogi i w rowach drogowych. Z informacji będących w posiadaniu organu (Inwentaryzacja Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Gdańsku, 2007 r.) wynika, że inwestycja graniczy w dużej mierze z siedliskami przyrodniczymi takimi jak: 9160-grąd subatlantycki, 9110-1 – kwaśna buczyna. Czyli planowana inwestycja może spowodować bezpośrednio (poprzez wycinkę drzew) zniszczenie lub uszczuplenie w/w siedlisk. Należy zaznaczyć, wszystkie siedliska przyrodnicze, w tym również te poza obszarami Natura 2000, objęte są nadrzędnym celem dyrektywy siedliskowej wyrażonym w art. 2 ust. 1, którym jest: „przyczynianie się do zapewnienia różnorodności biologicznej poprzez ochronę siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory na europejskim terytorium państw członkowskich, do których stosuje się Traktat” oraz (zgodnie z art. 2 ww. dyrektywy), iż dyrektywa ma na celu „zachowanie lub odtworzenie, w właściwym stanie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz gatunków będących przedmiotem zainteresowania Wspólnoty”.

            Podsumowując siedliska, w tym te położone poza obszarami Natura 2000, znajdują się w zakresie prawa unijnego poprzez dyrektywę 2004/35/WE w sprawie odpowiedzialności za środowisko w odniesieniu do zapobiegania i zaradzania szkodą wyrządzonym środowisku naturalnemu. Zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. a) w/w dyrektywy szkody wyrządzone środowisku naturalnemu oznaczają „szkody wyrządzone gatunkom chronionym i w siedliskach przyrodniczych. Które stanowią dowolną szkodę mającą znaczący negatywny wpływ na osiągnięcie lub utrzymanie właściwego stanu ochrony takich siedlisk lub gatunków”.

            Ponadto planowana inwestycja przechodzi w sąsiedztwie terenów wodno-błotnych gdzie istnieje możliwość występowania, miejsca rozrodu lub tras migracji płazów lub gadów. W związku z czym nie można wykluczyć braku wpływu inwestycji w trakcie realizacji i eksploatacji na płazy i gady.

 

5.   Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko powinien określać oddziaływanie, zarówno oddzielnie, jak i w połączeniu z innymi przedsięwzięciami istniejącymi lub przewidywanymi do realizacji w pobliżu projektowanej inwestycji. Raport ten będzie podstawą ustalenia decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

         W związku z koniecznością przeprowadzenia postępowania oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko niniejsze postępowanie będzie poddane procedurze upublicznienia. Informacje o niniejszym postanowieniu zostaną umieszczone w publicznie dostępnym wykazie danych zawierających informacje o środowisku i jego ochronie www.ekoportal.pl. Mając na względzie powyższe okoliczności, na podstawie przepisów przywołanych w podstawie prawnej, postanowiono jak w sentencji postanowienia.

 

         Na postanowienie służy stronom prawo wniesienia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku za pośrednictwem Wójta gminy Starogard Gdański w terminie 7 dni od daty otrzymania postanowienia.

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 29.05.2014 r.
Dokument wytworzony przez: Wydział Planowania Przestrzennego i Nieruchomości
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Monika Adamowska
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 02 czerwca 2014 14:11
Dokument wprowadzony do BIP przez: Monika Adamowska
Ilość wyświetleń: 2361
02 czerwca 2014 14:11 (Monika Adamowska) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany